Cherain wint waanzinnige Spa Rally - Verschueren nieuwe leider

Cherain-Delmelle - Citroën DS3 R5
Cherain-Delmelle - Citroën DS3 R5
De Spa Rally, de tweede wedstrijd voor het Belgian Rally Championship 2017, eindige op spectaculaire wijze: terwijl hij de zege zo goed als zeker op zak had ging Kris Princen (Skoda Fabia R5) in de laatste chronorit over de kop, waardoor hij de zege op een schoteltje aanbood aan Cédric Cherain (Citroën DS3 RRC). Die won voor Benoît Allart en Vincent Verschueren (allebei op Skoda Fabia R5). Verschueren wordt bij deze de nieuwe leider in het kampioenschap.
Princen-Kaspers - Skoda Fabia R5
Princen-Kaspers - Skoda Fabia R5
Het parcours van de Spa Rally was sowieso heel selectief, maar de weersomstandigheden maakten de wedstrijd nog wat lastiger. Met droge wegen op vrijdag en doorweekte op zaterdag was de ene zijn dood de andere zijn brood. Alleen al het lijstje opgaves bij de zegekandidaten was indrukwekkend. Reeds op vrijdagavond, toen nog in droge weersomstandigheden, moesten Cédric De Cecco (Peugeot 208T16 R5-motor), Guillaume de Mévius (Peugeot 208 R2-motor) en Mickael Albert (Skoda Fabia WRC-ontsteking) de strijd staken. Adrian Fernémont (Ford Fiesta R5-remleiding) besloot op zaterdagochtend de handdoek te gooien terwijl Vincent Verschueren zichzelf voor de kop kon stoten door een rondje teveel op Francorchamps en een verlies van drie minuten tot gevolg.

Op de tweede dag, op doornatte ondergrond, viel de hakbijl nog meer: Ludovic Sougnez (Mitsubishi EvoX-koppeling), Chewon Lim (Hyundai i20 R5-kogellager) en Guillaume Dilley (Skoda Fabia R5-dubbele lekke band) moesten al tijdens de eerste lus het strijdtoneel verlaten. Ze kregen al snel het gezelschap van Melissa Debackere (Skoda Fabia R5-wiel af), Guino Kenis (Mini JCW-remleiding), Pieter-Jan Maeyaert (Ford Fiesta R5-crash), Kevin Demaerschalk (Citroën DS3 R5-elektronca) en Patrick Snijers (Porsche 997 GT3) moesten ook voortijdig naar de kant.

Kevin Abbring-Pieter Tsjoen - Peugeot 208 T16
Kevin Abbring-Pieter Tsjoen - Peugeot 208 T16
Het zou tot een strijd komen tussen de Peugeot van Abbring en de Skoda van Kris Princen. Princen had de dag voordien twee minuten verloren door een bizarre gele vlag situatie. Na het bekijken van de onboard beelden kreeg hij zijn gelijk en sloot de eerste dag af in tweede positie, maar wel reeds op dik een halve minuut van Abbring die zijn Peugeot volgens eigen zeggen beter op punt heeft dan in Haspengouw en pas nu op bedrijfsnelheid komt.
De Koreaan Lim, genavigeerd door de West-Vlaming Wydaeghe kwam hier trainen met de Hyundai i20 R5 om de wagen te leren kennen voorhij enkele Europese wedstrijden zal betwisten. Hij bleef voorlopig Cherain en Demaerschalk voor maar viel weg met een defecte kogellager.

Dankzij een uitstekende tijd bij de eerste doortocht van de Clémentine wist Princen Abbring onder druk te zetten. De leider ging bij de tweede doortocht in Wanne in de fout en ook hij moest naar de kant. Princen makte van de opgave van de Nederlander gebruik om de leiding in handen te nemen. Hij leek lange tijd op weg naar een tweede zege op rij. Maar alles ging in rook op toen hij op diezelfde Clémentine, de laatste proef van de rally en met een bonus van 20 seconden op Cherain over de kop ging. Princen en zijn co hielden er respectievelijk een gebroken rib en een pijnlijke schouder aan over. Cédric Cherain mocht in extremis de zegepalm in ontvangst nemen, na de hele dag de aanvalsklok te hebben geluid en op de verraderlijke wegen steeds meer vertrouwen te hebben opgedaan.

Cherain-Delmelle - Citroën DS3 R5
Cherain-Delmelle - Citroën DS3 R5
“Ik ben uiteraard heel blij te hebben gewonnen, maar ik wil eerst weten hoe het met Kris en Peter is”, stelde hij aan de finish van de laatste proef. Even later genoot de winnaar helemaal van de zege, een overwinning die niet op tijd komt. “Ik werk dit jaar een programma à la carte af, zonder voor de titel te gaan. In dat opzicht is dit een heel belangrijke overwinning, want nu kan ik mogelijke partners misschien overtuigen om me bij volgende rally’s te steunen. Hier had ik na een foutje in de openingsproef een slechte start, maar op zaterdag kreeg ik de omstandigheden die me liggen. Ik ben dus blijven aanvallen om Kris onder druk te houden, met het gekende resultaat. Na de Wallonie, de Condroz en de East Belgian win ik nu ook in Spa, de vierde wedstrijd in Wallonië. Ik ben hier heel blij om, vooral omdat dit de rallywegen zijn die ik als kleine kerel als toeschouwer bezocht…”

De tweede plaats ging uiteindelijk naar Benoît Allart (Skoda Fabia R5), die met een regelmatige en intelligente wedstrijd de ontgoocheling van de Haspengouw wist te verwerken.

Verschueren nieuwe leider

Vincent Verschueren-Véronique Hostens - Skoda Fabia R5
Vincent Verschueren-Véronique Hostens - Skoda Fabia R5
In derde positie volgt Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5), die na zijn fout van vrijdagavond (een rondje te veel tijdens de chronorit op het circuit van Francorchamps) een schitterende inhaalrace lukte en met een tweede plaats in Haspengouw en een derde in Spa de nieuwe leider wordt in het Belgisch kampioenschap. Armand Fumal (Citroën DS3 R5) zette bij zijn terugkeer in de rallysport een mooie prestatie neer met een vierde plaats terwijl Frédéric Bouvy (Porsche 997 GT3) een ronduit schitterend resultaat neerzette met een plaats binnen de top 5 in een achterwielaangedreven wagen en in zeer moeilijke omstandigheden.

De top-10 werd vervolledigd door Jochen Claerhout (Porsche 997 GT3), Bastien Rouard (Citroën DS3 R3), Marc Duez (Porsche 997 GT3), Steve Vanbellingen (Mitsubishi EvoX) die zijn mooie prestatie van de Haspengouw herhaalde in GroepN, en Romain Delhez (Opel Adam R2) als schitterend winnaar bij de Juniors.

Foto's: RIP/Degryse

 

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in BFO Belgian Rally Championship op zondag 19 maart 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Rally.

  • AG Metals