van der Horst

Chili: Bandenspel domineert shakedown

Esapekka Lappi - Hyundai i20 Rally1
Esapekka Lappi - Hyundai i20 Rally1
Niet de rijders, maar de Pirelli's bepaalden in grote mate de uitslag van de shakedown van de Rally van Chili, de voorlaatste manche van het WRC. Esapekka Lappi pakte de snelste tijd tijdens deze slaapverwekkende testsessie, waarin alles draaide rond het sparen van de banden.
De rijders kregen een snel maar rubbervretend parcours voorgeschoteld. En dat liet zich al snel voelen. Alsof dat nog niet erg genoeg was voor Thierry Neuville (Hyundai), moest hij weerom, als WK-leider, als eerste de baan op. De tijden doken na hem snel de diepte in. Na de eerste run pakte Kalle Rovanperä (Toyota) de snelste tijd.

En daarna... gebeurde weinig, heel weinig. Sébastien Ogier (Toyota) en Adrien Fourmaux (Ford) weigerden zelfs een poging te doen om een snelle tijd te zetten en ook de andere spaarden hun Pirelli Scorpio's, op enkelingen na.
Sami Pajari (Toyota) en Martins Sesks (Ford) wilden ervaring op doen en gingen nog vol, wat resulteerde in respectievelijk een derde en tweede tijd. En ook Esapekka Lappi (Hyundai), terug van even weggeweest, zocht naar het goede gevoel en graaide nog de besttijd mee, aan een snelheid van ruim 120 km/u gemiddeld.

Ook de WRC2'ers lieten zich niet verleiden en de meesten hielden het op één passage. Nikolay Gryazin (Citroën) zette de snelste tijd neer. WK-leider Oliver Solberg (Skoda) liet zich zelfs lusteloos een minuutje aansmeren.

De FIA heeft dan wel iets gevonden om de zondagetappes aantrekkelijker (maar ingewikkelder) te maken, met de shakedown hebben ze nog werk. Als ze in Parijs nu nog niet inzien dat de shakedown ideaal zou dienen als kwalificatie, ...

Foto: Hyundai Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op donderdag 26 september 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Chili.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons