van der Horst

Chili: Rosberg X Racing kampioen in Extreme E na bizarre finale

Johan Kristoffersson en Mikaela Åhlin-Kottulinsky kampioen Extreme E
Johan Kristoffersson en Mikaela Åhlin-Kottulinsky kampioen Extreme E
Het derde seizoen van het Extreme E-kampioenschap zit er op en het zijn Johan Kristoffersson en Mikaela Åhlin-Kottulinsky die met Rosberg X Racing gekroond werden tot kampioen. Dat na een enorm bizarre finale, die overigens gewonnen werd door Veloce Racing met Kevin Hansen en Molly Taylor, waarbij Acciona | Sainz XE Team in de voorlaatste ronde van het kampioenschap de titel aan hun neus voorbij zag gaan en waar overigens enkel de winnaar zonder kleerscheuren de finale afwerkte.
Amanda Sorensen/RJ Anderson - GMC Hummer EV Chip Ganassi Racing
Amanda Sorensen/RJ Anderson - GMC Hummer EV Chip Ganassi Racing
De kwalificatieronden verliepen een pak rustiger dan gisteren. Maar het was vooral belangrijk of Rosberg X Racing en Acciona | Sainz XE Team de finale konden halen. Het antwoord was ja. Meer nog, Mattias Ekström en Laia Sanz konden het gat lichtjes verkleinen tot vijf punten tegenover Kristoffersson en Åhlin-Kottulinsky. In de finale viel dus de beslissing wie er met de eindzege zou gaan lopen. Overigens was er ook de redemption race, die gewonnen werd door GMC Hummer EV Chip Ganassi Racing met Amanda Sorensen en RJ Anderson. Een mooie afsluiter voor het Amerikaanse team nadat men vorige maand afscheid moest nemen van voormalig piloot Kyle LeDuc, die het gevecht met kanker verloor.

Start 2023 Extreme E Antofagasta Copper X-Prix Finale
Start 2023 Extreme E Antofagasta Copper X-Prix Finale
Dan de finale en die startte slecht voor Kristoffersson. Nog geen twee bochten ver en de Zweed kon ternauwernood verhinderen dat de wagen overkop ging. Op de koop toe liep hij een lekke band op rechts voor en verloor hierdoor praktisch een ronde op de rest. Game over voor de titel, gezien Ekström de leiding had voor Acciona | Sainz XE Team, met in zijn zog Kevin Hansen. Maar bij de switch begon het drama. Eerst vloog Tanner Foust (Neom McLaren Extreme E) los op de voorgaande wagen bestuurd door Fraser McConnell (X44 Vida Carbon Racing). McLaren gaf op. Eens de dames losgelaten, kon Taylor Sanz inhalen. Het gevolg was dat de Spaanse op jacht moest en bij het ingaan van de laatste ronde liep het dan volledig mis. Tot tweemaal toe spinde zij met de wagen, om uiteindelijk overkop te gaan. Hiermee moest Åhlin-Kottulinsky alleen maar finishen om de titel te behalen. Dat deed ze op een zeer langzaam tempo, gezien de stuurkolom onderwijl gebroken was, maar het was genoeg om de eindwinst binnen te halen.

Hiermee is Kristoffersson voor een tweede keer in drie jaar kampioen, terwijl het voor Åhlin-Kottulinsky de grootste titel tot nog toe is. Hiermee zit het seizoen er op en is het wachten op seizoen vier, waarbij er ook wagens op waterstof aanwezig zullen zijn. Tot slot moeten we ook applaudiseren voor commentatrice Jennie Gow. Begin dit jaar kreeg de vaste stem van het kampioenschap een beroerte, waarna zij alles terug opnieuw moest aanleren. Dit weekend was zij voor het eerst sinds dat gebeuren terug achter de microfoon. Hoewel ze nog niet het nodige enthousiasme vertoonde, kunnen wij alleen maar applaudiseren voor zoveel wilskracht.

Foto's: Extreme E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Rally Internationaal op maandag 4 december 2023.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons