China: Rosberg wint met gemak actievolle wedstrijd
Tijdens de derde ronde nam Rosberg de leiding terug over van Ricciardo. De Australiër's linker achterband sloeg lek op het lange rechte stuk. Hij kon zijn pitbox bereiken, maar viel echter terug naar een achttiende plaats. Met al de brokstukken op de baan, wat mogelijk ook de aanleiding was voor zijn lekke band, besloot de wedstrijdleiding om tijdens de vijfde ronde de Safety Car uit te sturen. Dit gaf de baanposten de tijd om het puin op te ruimen. Verscheidene rijders doken in de pits om van rubber te verwisselen. Vettel, die zelfs nog twee andere bolides voorbij stak op de deceleratiepiste, profiteerde van deze neutralisatie om ook zijn voorvleugel te wisselen. De wedstrijd herstartte vier ronden later met Rosberg aan de leiding, voor Felipe Massa in de Williams en Fernando Alonso in de McLaren. Dit trio besloot om tijdens de Safety Car-procedure niet te pitten.
Door anderhalve seconde sneller te zijn dan Massa in tweede stelling, duurde het niet lang of Rosberg was met de Noorderzon verdwenen. De zuster-Williams van Valtteri Bottas was in strijd met de oprukkende SF-16H van Sebastian Vettel. Wederom beschadigde de viervoudige wereldkampioen zijn voorvleugel met een aanrijding en verloor even later een paar stukken op de start/finish-lijn nadat hij netjes voorbij Alonso geraakte. Het was pas na de wedstrijd dat de Duitser besefte dat zijn voorvleugel wederom schade had opgelopen. Op datzelfde ogenblik sneed de Mercedes met nummer 44 als een warm mes door boter door het veld. Na een vijftien ronden reed Hamilton op plaats 11, net buiten de punten. Slechts vijf ronden later toefde de Brit op een zesde plaats, maar teamgenoot Rosberg lag comfortabel aan de leiding, 13 seconden voor op Kvyat op plaats twee. Nadat Kvyat wederom de pits indook, kon de WK-leider ongestoord ook van banden wisselen.
In de 31ste ronde reed Hamilton op een negende plaats, maar viel terug naar een veertiende positie na een ondertussen al vijfde pitstop. De wereldkampioen klom op naar de vijfde plaats na een duel met Bottas, maar werd uiteindelijk slechts zevende nadat hij geen antwoord kon geven op de aanstormende Kimi Räikkönen in de Ferrari en Daniel Ricciardo in de Red Bull. Rosberg won uiteindelijk met gemak de Grote Prijs van China. Sebastian Vettel kon dan toch sportief revange nemen op Kvyat en een tweede plaats uit diens handen snoepen. Daniel Ricciardo klom op naar een mooie vierde plaats, gevolgd door de SF-16H van Iceman Kimi. Felipe Massa in de Williams werd zesde. Max Verstappen in de Toro Rosso wist in de eindfase voorbij zijn teamgenoot Carlos Sainz Jr. te geraken. De Nederlandse Genkenaar eindigde de wedstrijd op een mooie achtste plaats en reed zowaar zelfs nog richting Lewis Hamilton toen het zwart-wit geblokt bovengehaald werd. Chili Sainz kon in de laatste ronde nog voorbij Bottas geraken en liet de Fin achter op een tiende plaats. McLaren noch Haas pakte deze keer punten.
Uitslag Race F1 Grote Prijs van China 2016
# | Rijder | Team | Resultaat |
---|---|---|---|
1. | Nico Rosberg | Mercedes AMG | 56 ronden in 1:38:53.891 |
2. | Sebastian Vettel | Scuderia Ferrari | +37.776s |
3. | Daniil Kvyat | Red Bull Racing | +45.936s |
4. | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | +52.688s |
5. | Kimi Räikkönen | Scuderia Ferrari | +65.872s |
6. | Felipe Massa | Williams | +75.511s |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes AMG | +78.230s |
8. | Max Verstappen | Toro Rosso | +79.268s |
9. | Carlos Sainz Jr. | Toro Rosso | +84.127s |
10. | Valtteri Bottas | Williams | +86.192s |
11. | Sergio Pérez | Force India | +94.283s |
12. | Fernando Alonso | McLaren Honda | +97.253s |
13. | Jenson Button | McLaren Honda | +101.990s |
14. | Esteban Gutierrez | Haas | + 1 ronde |
15. | Nico Hülkenberg | Force India | + 1 ronde |
16. | Marcus Ericsson | Sauber | + 1 ronde |
17. | Kevin Magnussen | Renault | + 1 ronde |
18. | Pascal Wehrlein | Manor | + 1 ronde |
19. | Romain Grosjean | Haas | + 1 ronde |
20. | Felipe Nasr | Sauber | + 1 ronde |
21. | Rio Haryanto | Manor | + 1 ronde |
22. | Jolyon Palmer | Renault | + 1 ronde |
Foto's: Racing International Photography
Tweet