van der Horst

Christian Krognes (BMW): "BMW M6 auto met beste aero"

Christian Krognes
Christian Krognes
Christian Krognes won vorig jaar - ietwat onverwacht - de 24 Hours of Spa toen de BMW M6 GT3 van underdog Walkenhorst Motorsport met de grote beker aan de haal ging en fabrieksteam Rowe Racing achter zich hield. Tijdens de kwalificaties liet de wagen zich opmerken met toptijden, maar dit jaar liggen de kaarten heel anders. Autosport.be sprak met de uittredend winnaar over zijn kansen voor deze editie met teamgenoten Nick Catsburg en Mikkel Jensen en over zijn visie over de rest van het jaar.
"Ik had Tom & Philipp er graag terug bijgehad, maar er zijn natuurlijk maar een beperkt aantal stoeltjes", erkent Christian Krognes. "Nu, Nick is snel en Mikkel is jong en brengt heel wat nieuwe dingen mee naar ons team, dus ik denk dat we een sterke combinatie hebben. Nick heeft hier al gigantisch vaak gereden en kan ons veel dingen bijbrengen over rijlijnen e.d. bijvoorbeeld de regenlijnen. Zelf heb ik hier in de regen nog niet gereden, dus dat alle hulp is welkom."

"We waren op papier wat verrast dat we bij de kwalificaties de top 20 niet haalden, maar in realiteit eigenlijk niet. Vorig jaar hadden we alle drie een vrije ronde tijdens onze kwalificatie, dit jaar had niemand een vrije ronde. We hadden ook veel last van de hitte, ik denk dat ik drie tiende kwijt was in de eerste sector alleen al. Het probleem was echter niet louter beperkt tot de BMW's. Alle turbo-wagens presteerden minder goed dan verwacht; dat is eigen aan de warmte en de turbo. Kijk naar Bentley bijvoorbeeld. Dat gezegd zijnde, het hoeft echt geen probleem te zijn tijdens de race."

"Vorig jaar waren we tijdens de etmaalrace snel in de nacht, toen het frisser was. We denken dat we dus voor de race wel een sterke auto hebben, zeker omdat het koeler gaat zijn. We kunnen dan ook maximaal gebruikmaken van onze stabiliteit in de snelle bochten, dankzij onze aero. Zelfs in de regen gaat dat nog een voordeel zijn, want vanaf je 130-140 km/u rijdt, begint de aero zijn werk te doen. Ik denk dat de M6 de sterkste wagen is op vlak van aero en vooral in de snelle bochten komt dat goed tot zijn recht. Ook de BoP lijkt mij in orde voor deze race, het is dus jammer dat het er tijdens de top 20 qualifying niet echt uitkwam."

"Het is vanzelfsprekend altijd positief als je in de top 20 kan eindigen, vooral omdat het je uit de problemen kan houden. Het risico is gewoon zoveel kleiner als je niet in het strijdgewoel hoeft te zitten. De opdracht is relatief simpel: we moeten de eerste uren gewoon oprukken naar voor. Toch is dat niet eenvoudig, want je moet daar compromissen maken. Langs de ene kant moeten we pushen, maar langs de andere kant moet moet je ook de auto heel houden. Zeker ook omdat we meerijden in de Intercontinental GT Challenge."

"Ik vind dat overigens een geweldig kampioenschap, vooral omdat het me op veel interessante circuits brengt. Dit jaar rij ik nog in Suzuka en Kyalami. Het is echt geweldig wat men daar (in Zuid-Afrika n.v.d.r.) gedaan heeft. Een old-skool circuit met nu een moderne touch. Ook naar Suzuka kijk ik enorm uit; ik heb uren op de sim gespendeerd en vind het echt ge-wel-dig. Het is mijn favoriete circuit, echt een leuke piste met de vloeiende bochten. Meer nog dan Spa zelfs, hoewel dat natuurlijk ook een iconische piste blijft."

Foto's: Geert Franquet & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Blancpain GT Endurance op zaterdag 27 juli 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons