van der Horst

Citroën bevestigt deelname aan WTCC in 2014

Sébastien Loeb
Sébastien Loeb
Constructeur Citroën heeft zopas zijn deelname aan het wereldkampioenschap voor toerwagens, het WTCC, bevestigd. De plannen lagen reeds langer op de werkplank, maar het bleef wachten op het fiat van de bonzen in Frankrijk. Dat kwam er vandaag bij monde Directeur General Frédéric Banzet. Na vijf wereldbekers in Rallye-Raid en acht titels in het wereldkampioenschap rally opteert het Franse merk dus voor het eerst voor deelname aan een omloopkampioenschap. Sterrijder wordt vanzelfsprekend meervoudig rally-kampioen Sébastien Loeb, maar wie de man uit de Elzas zal flankeren, is op dit ogenblik nog niet bekend. De naam van Yvan Muller gaat al langer over de tongen, maar laten we ook Alain Menu niet te snel afschrijven. Zeker is dat de auto volgens het nieuwe, eerstdaags vrij te geven 2014-reglement zal worden/wordt gebouwd - met mogelijk een van de DS3 WRC 1.6-turbomotor met directe injectie afgeleide krachtbron in het vooronder.
  • Skylimit Events
Citroën gaf voor het eerst ter gelegenheid van het Autosalon in Parijs mee een eventuele instap in het WTCC te overwegen, in samenwerking met media-ster Sébastien Loeb. Sedertdien werd er halsreikend uitgekeken naar de bevestiging van de plannen. Citroën Racing ging in het geheim wel meermaals testen in Spanje met Loeb en later ook Alain Menu en ook de Citroën-ingenieurs kwamen tijdens de WTCC-raceweekends het terrein geregeld verkennen.  Maar de moeilijke economische omstandigheden hebben ook de Franse auto-industrie in hun greep en dus bleef al die tijd de twijfel of de veelbesproken deelname er ook daadwerkelijk zou komen.

Dat het nu eindelijk zo ver is, betekent niet alleen een heel nieuwe uitdaging voor Citroën én Loeb maar tevens een enorme boost voor het WTCC zelf. Dat naast Honda en Lada nu ook Citroën met een fabrieksteam in de dans stapt, kan  mogelijk ook andere constructeurs zoals Renault er toe overhalen een zelfde stap te zetten.

"Het WTCC is een interessant platform voor ons omdat het een erg gemediatiseerd kampioenschap is, het budget door het reglement binnen de perken wordt gehouden en omdat er werkelijk wereldwijd wordt geracet. Deze  deelname laat ons niet alleen toe om met onze 'Créative Technologie' andermaal op het voorplan te treden maar ook om de ontwikkeling van het merk Citroën op groeimarkten als China, Rusland of nog Zuid-Amerika te steunen. Dit alles met de steun van Total, van oudsher onze partner" aldus Frédéric Banzet.

Sébastien Loeb zelf was vanzelfsprekend bijzonder opgezet met de gang van zaken. "Te denken dat we een heel nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het merk gaan schrijven, is een droom. Ik kan niet snel genoeg aan de slag gaan en de auto beginnen testen. Het afgelopen overgangsjaar heb ik overigens al verschillende ervaringen uitgeprobeerd om mijn rijvaardigheden op omloop aan te scherpen. Niet dat ik verwacht meteen te kunnen winnen, maar dat dit me op een dag zal lukken, daar ben ik van overtuigd!" aldus de rally-icoon.

"Om voor het eerst in een voor ons totaal nieuw kampioenschap van start te gaan en daarbij van nul te beginnen, is een fantastische uitdaging voor de hele racingafdeling" wist Citroën-sportbaas Yves Matton van zijn kant te vertellen. "We zullen uiteraard een flink deel van de reeds voorhanden zijnde expertise kunnen hergebruiken, te beginnen met de  DS3 WRC’s 1.6-turbomotor met directe injectie. De activiteit die in ons technisch atelier in Versailles reeds was opgestart, zal in de komende weken uiteraard worden aangezwengeld met de eerste tests van de wagen en de start van ons ontwikkelingsprogramma".

Foto: Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op dinsdag 25 juni 2013.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons