van der Horst

Citroën Total opteert in 2017 voor WRC en beperkt WTCC-programma in 2016!

Kris Meeke - Citroën DS3 WRC
Kris Meeke - Citroën DS3 WRC
Constructeur Citroën ontvouwde zonet, vroeger dan verwacht, zijn autosport-toekomstplannen. Het Franse merk kiest zoals verwacht in 2017 voor het FIA WRC ten koste van het WTCC. Opvallend daarbij is dat het merk zich in 2016 uit het rallywereldkampioenschap terugtrekt om zich beter op zijn debuut in de tegen dan hertekende serie te kunnen voorbereiden. Om de zelfde reden beperkt Citroën komend seizoen ook zijn officiële aanwezigheid in het WTCC, waar enkel kampioen José Maria Lopez en Yvan Muller nog aan de bak komen.
Yves Matton
Yves Matton
Na een diepgaande studie van de hedendaagse autosporthorizon heeft Citroën zoals verwacht besloten zijn toekomstige  raceactiviteiten volledig op het FIA WRC te axeren.
  "We hebben onze interesse in het nieuwe WRC-reglement voor 2017 nooit ontkend en de hele Citroën-ploeg is extreem gemotiveerd om deze nieuwe uitdaging aan te gaan" verduidelijkt patron Yves Matton de nieuwe beleidsvisie gedicteerd door Carlos Tavares, voorzitter van het PSA Peugeot Citroën-directoire.
"Een reglement dat mogelijkheden biedt om de wagens nog spectaculairder te maken maar dat ons ook toelaat gebruik te maken van de recente ontwikkelingen die we op de Citroën C-Elysée-krachtbron in het WTCC hebben gerealiseerd. We hebben dan ook besloten ons volledig te focussen op het concept en de ontwikkeling van onze nieuwe World Rally Car. Meteen de reden waarom we in 2016 afzien van deelname aan het WRC. We zullen vanzelfsprekend het kampioenschap nauwgezet blijven volgen, ook al via het FIA Junior WRC en het WRC2-programma met Quentin Gilbert.

"Om onze krachten en middelen in de toekomst zoveel mogelijk te kunnen bundelen, zullen we daartoe onze WTCC-titels in 2016 met slechts twee wagens verdedigen. José Maria Lopez en Yvan Muller zijn het gewend om samen te werken met het succes van het merk als belangrijkste doelstelling. Een samenwerking die zich nog intenser aankondigt gezien de komst van een nieuwe constructeur (Volvo -nvdr) waardoor het competitieniveau nog hoger zal komen te liggen. De overige C-Elysées zullen ten behoeve van privérijders door het Sebastien Loeb Racing kunnen worden ingezet." aldus Matton.

Chinees Ma Qing Hua valt dus uit de officiële Citroën-boot terwijl Sebastien Loeb zich heroriënteert naar de rallyraid. De negenvoudige wereldkampioen rally wisselt het rood van Citroën voor het blauw van Peugeot en betwist binnenkort alvast de Dakar, geflankeerd door diens trouwe co-piloot Daniël Elena. "Ik draai weliswaar een bladzijde om maar ik ben tevreden mijn steentje tot het succes van Citroën in WRC en WTCC te hebben bijgedragen. Meer nog dan de cijfers en records hebben we vooral een prachtig menselijk verhaal beleefd: het is moeilijk te bevatten dat de meeste  Citroën-medewerkers er ook vijftien jaar geleden reeds bij waren. Ik zal hun zegehonger en motivatie missen, ook al blijf ik binnen de PSA Peugeot Citroën-groep actief" aldus Loeb in de officiële verklaring. Op zijn Facebook-pagina verklaart Loeb zich dan weer "verrast niet langer de Citroën-kleuren in het WTCC te kunnen verdedigen".

François Ribeiro
François Ribeiro
Voor WTCC-general manager François Ribeiro is de uitstap van Citroën geen leuk nieuws maar de Fransman dramatiseert het nieuws geenszins.
"Het WTCC deed het goed voor de komst van Citroën en dat zal ook na het vertrek van het merk zo blijven. Wij respecteren hun beslissing. De driejarige cyclus (die in 2016 ten einde loopt) van het Franse merk is een van de  succesrijkste in de WTCC-geschiedenis en Citroën heeft het kampioenschap daarbij op een hoger niveau getild" aldus Ribeiro vandaag. De Fransman stelde tegelijkertijd de komst van twee nieuwe seriesponsors en de kalender voor 2016 in het vooruitzicht en zei nauw met Citroën te gaan samenwerken met het oog op een semi-officieel programma na 2016.

Foto's: R.I.P. en Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Rally Championship op donderdag 19 november 2015.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons