van der Horst

Colmar-Berg: Comini en Potty winnaars van de Qualifying Long Race

TCR Benelux
TCR Benelux
De vierde meeting van de TCR Benelux 2016 op het Circuit Colmar-Berg is met een boeiend schouwspel begonnen op zaterdagnamiddag, met een spectaculaire Qualifying Long Race. De Zwitser Stefano Comini (VW Golf GTI #52 WRT) was de man die op pole positie van start ging, en kon ook snel een kloof slaan op zijn achtervolgers… maar een neutralisatie met een Safety Car deed zijn inspanningen teniet.
  • Powercars
De oorzaak was een kleine brand – na een motorbreuk – op de Honda Civic #5 van Benjamin Lessennes. De jonge Honda-rijder en zijn teamgenoot Renaud Kuppens kwamen op de opgavelijst terecht, waar ook de SEAT Leon #7 van het RACB National Team te vinden was. Denis Dupont was al in de eerste ronde in aanraking gekomen met het decor in de chicane.

Kris Richard (Honda Civic #18 Boutsen Ginion Racing), de huidige leider in het European Touring Car Championship (ETCC), kon ervan profiteren om aan te sluiten in het kielzog van de leider. Achter de twee Zwitsers vervolledigden Pierre-Yves Corthals (Opel Astra #23 DG Sport Compétition), Vincent Radermecker (VW Golf GTI #20 Milo Racing) en Mathieu Detry (SEAT Leon #6 Ferry Monster Autosport) de top 5.

Enkele minuten na de herstart zorgde een schuiver van Didier Van Dalen, door een leegloper, in de zandbak van de eerste bocht voor een tweede neutralisatie in deze race van een uur. Alle teams werkten op dat moment hun verplichte pitstop af en Maxime Potty verscheen als leider weer op het asfalt. Ondanks een derde interventie van de veiligheidswagen kon de 16-jarige belofte perfect omgaan met de druk en zijn eerste zege behalen in de TCR Benelux, samen met Stefano Comini. “Ik heb me echt kunnen uitleven” , glimlachte de Zwitser, regerend kampioen in TCR International. “ Dit is echt een cool kampioenschap en ik hou van een technisch circuit als Colmar - Berg, dat goed past bij mijn rijstijl. Ik wil ook Maxime feliciteren, die ondanks zijn jonge leeftijd het hoofd koel heeft gehouden op het einde van de wedstrijd.”

Fred Caprasse (Opel #23) dacht dat hij naar een tweede plaats reed en de bijhorende puntenbuit voor het duo dat hij vormt met Pierre-Yves Corthals. Maar een straf wegens het niet respecteren van de pitstopprocedure doet de Opel terugvallen naar de zesde stek. DG Sport Opel Team Belgium heeft echter beroep aangetekend tegen de beslissing.

De broers Guillaume en Edouard Mondron (SEAT Leon #2 Delahaye Racing Team) kregen de tweede podiumtrede op die manier in de schoot geworpen. De oudste broer nam de maat van Stéphane Lémeret (Honda Civic #18 Boutsen Ginion Racing) tijdens de tweede helft van de race. Alexis van de Poele en Romain de Leval sloten hun inhaalrace vanop de elfde

startplaats af op de vierde stek met hun VW Golf GTI TCR #4 van het Delahaye Racing Team, terwijl Steve Vanbellingen en David Dermont (VW Golf GTI #21) de top 5 vervolledigden van deze race die gekruid werd met incidenten en omwentelingen.  

Gezien het vuurwerk dat werd getoond tijdens deze Qualifying Long Race, ongetwijfeld de boeiendste sinds het begin van dit seizoen, wordt er met veel ongeduld uitgekeken naar de vier Sprints op zondag. De start van de Sprint Race 1 (meteen gevolgd door de SR2) wordt gegeven om 10.35u, die van de Sprint Race 3 (met daarna de SR4) om 17.10u.

Uitslag QLR :
1.Potty-Comini, VW Golf GTI ; 2. Mondron-Mondron, SEAT Leon TCR ; 3. Lemeret-Richard, Honda Civic ; 4. Van de Poele-de Leval, VW Golf GTI ; 5. Vanbellingen-Dermont, VW Golf GTI; 6. Corthals-Caprasse, Opel Astra TCR; 7. Detry-de Robiano, SEAT Leon TCR; 8. Marchiafava-Cencetti, Alfa Romeo Guilietta; 9. Van Dalen-Richard, VW Golf GTI ; 10. Radermecker-Donniacuo, VW Golf GTI ; 11. KuppensLessennes, Honda Civic TCR 

Kronos Events Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in TCR Benelux op zaterdag 24 september 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Luxembourg Trophy.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons