van der Horst

Colmar-Berg: Spektakel bij de sprintwedstrijden

Potty & Comini
Potty & Comini
De vier sprintwedstrijden van de TCR Benelux betwist op het Circuit van Colmar-Berg afgelopen zondag hebben voor een groots spektakel gezorgd, met talloze deur-aandeurgevechten en onverwachte wendingen. Stéphane Lémeret (Honda Civic) verzekerde zich van de zege in de eerste race, terwijl Fred Caprasse (Opel Astra) zegevierde in de tweede. Beide rijders behaalden zo hun eerste zege in een sprintrace. In de namiddag overheerste Stefano Comini in de derde confrontatie vooraleer de vierde manche – gewonnen door PierreYves Corthals en zijn Opel Astra – jammer genoeg getekend werd door een heftige aanrijding in de openingsmeters en nadien met de rode vlag werd stilgelegd. In het kampioenschap is Stéphane Lémeret meer dan ooit de leider, voor de twee laatste afspraken, in Assen (22 en 23 oktober) en daarna Mettet (30 oktober).
Sprint Race 1: Lémeret wint, Potty verzorgt het spektakel

Lorenzo Donniacuo (VW Golf GTI #20) en Maxime Potty (VW Golf GTI #52) deelden de eerste startrij voor de Sprint Race 1, maar beiden misten hun start wanneer de lichten gedoofd werden. Het was maar het begin van twintig doldwaze minuten! Fred Caprasse was de eerste leider, maar werd al in de eerste ronde aangetikt door Edouard Mondron (SEAT Leon #2). De Opel Astra-rijder kon opnieuw vertrekken, maar wel in de staart van het peloton.

Aan het begin van de derde ronde nam Stéphane Lémeret (Honda Civic #18) de leiding over van Edouard Mondron… die even later eigenhandig van de baan ging in de Omega. Amaury Richard (Golf GTI #3) kreeg de tweede plek cadeau, voor Renaud Kuppens (Honda Civic #5), die teruggekomen was vanop de elfde startplaats. Maar Kuppens werd verraden door zijn Honda, aangezien de motor net als in de Qualifying Long Race de geest gaf.

De ster van de eerste wedstrijd was Maxime Potty. De 16-jarige belofte was bijzonder sterk en zijn VW Golf GTI #52, pas negende in de eerste ronde, liet zijn concurrenten een voor een achter zich om uiteindelijk de tweede plek te nemen. Maxime sloot aan in het kielzog van Stéphane Lémeret en liet ook de snelste rondetijd optekenen, maar de opening vond hij niet. Het was dus de leider in het kampioenschap die zegevierde met zijn Honda Civic van Boutsen Ginion Racing. Maxime Potty en Amaury Richard vervolledigden het podium voor Fred Caprasse, auteur van een mooie inhaalrace na het incident in de openingsronde. David Dermont leek zeker van de vijfde plaats, maar werd in de steek gelaten door een rollager van zijn VW Golf GTI #21 op twee ronden van het einde. De laatste plaats in de top 5 ging zo naar de gloednieuwe Alfa Romeo Giulietta TCR van Renga Charleroi On Tracks, bestuurd door lokale held Loris Cencetti, die zich goed uit de slag trok. Vier verschillende merken werden zo vertegenwoordigd bij de eerste vijf.

Sprint Race 2: Caprasse na een thriller

Na de hergroepering achter de Leading Car vormden de deelnemers een nieuwe grid voor het startschot van de Sprint Race 2, een rollende start ditmaal. Stéphane Lémeret kweet zich perfect van zijn taak, in tegenstelling tot Maxime Potty, die terugviel naar de vierde stek. Tussen hen positioneerden Fred Caprasse en Amaury Van Dalen zich op de tweede en derde plaats.

Net als in de eerste race kon Maxime Potty de maat nemen van Amaury Richard. Maar de verschillen bleven beperkt en Fred Caprasse kon dreigen bij Stéphane Lémeret, om halfweg de wedstrijd een geslaagde aanval te plaatsen. Maxime Potty profiteerde om mee te glippen in zijn kielzog en ging dus eveneens voorbij aan de Honda van Boutsen Ginion Racing. De jonge rijder van WRT liet het daar niet bij: na een knappe inhaalbeweging nam hij de leidersplaats over van Caprasse… maar het mooie liedje duurde niet lang! De voormalig Belgisch kartkampioen liet enkele meters liggen en opende de deur voor de Astra van DG Sport Opel Team Belgium. Ditmaal kon niets de dubbele kampioen in de European VW Fun Cup nog in de weg staan om zijn eerste sprintzege te behalen in de TCR Benelux.

Maxime Potty en Amaury Richard parkeerden hun VW Golf GTI op de twee overige podiumplaatsen. Stéphane Lémeret, die worstelde met het rubber in de slotfase, scoorde wel belangrijke punten voor het kampioenschap door vierde te worden, voor Lorenzo Donniacuo.

Sprint Race 3: Comini meesterlijk

Terwijl de deelnemers zich op de startgrid plaatsten voor de Sprint Race 3, ontbrak Benjamin Lessennes op het appel: de motor van de Honda Civic kon jammer genoeg niet tijdig vervangen worden. Polesitter Stefano Comini (VW Golf GTI #52) nam een perfecte start en bouwde zijn voorsprong gestaag verder uit. De Zwitser bewees dat hij niet toevallig de regerend kampioen is in TCR International, door deze race van twintig minuten te domineren en voor de tweede maal te zegevieren na het succes in de Qualifying Long Race. Achter hem had zijn landgenoot Kris Richard (Honda Civic #18) wat tijd nodig om het rubber op temperatuur te krijgen en hij kon niet weerstaan aan een aanval van Pierre-Yves Corthals (Opel Astra #23). Ook Vincent Radermecker (VW Golf GTI #20) probeerde de Honda voorbij te gaan, maar de twee wagens raakten elkaar en de dubbele winnaar van Zolder bevond zich even later in het gras.

Comini, Corthals en Richard behielden hun positie in de kopgroep, terwijl Mathieu Detry (SEAT Leon #6) de vierde plek innam voor Alexis van de Poele (VW Golf GTI #4). De top 5 zou niet meer veranderen. De enige verandering voor het einde van de race was de aanrijding tussen Sam Dejonghe (SEAT Leon #7) en Didier Van Dalen (VW Golf GTI #3), in de strijd voor de zesde plaats die uiteindelijk een prooi was voor Guillaume Mondron (SEAT Leon #2), die in het begin van de race op zijn beurt ook even naast het Circuit van Colmar-Berg beland was.

Sprint Race 4: Corthals ontsnapt aan de chaos

De rollende start voor de laatste sprint van het weekend verliep erg nadelig voor poleman Stefano Comini, die opgeslorpt werd door het peloton. Pierre-Yves Corthals stuurde als leider de chicane in, voor Kris Richard. Achter hen heerste de chaos! Meerdere wagens raakten elkaar, Stefano Comini en Vincent Radermecker kwamen hevig in de bandenmuur terecht en voor hun VW Golf GTI TCR was het over en uit. De wedstrijdleiding koos logischerwijs voor de Safety Car… alvorens de race met de rode vlag stil te leggen. De herstellingen aan de chicane namen te veel tijd in om het peloton opnieuw te lanceren.

In het eindklassement haalde Pierre-Yves Corthals het dus voor Kris Richard, Alexis van de Poele en een uitstekende Mathieu Detry (4de). Guillaume Mondron maakte de halve race nog vol op een 5de plaats, voor Denis Dupont, Didier Van Dalen en Steve Vanbellingen.

De wedstrijd werd stilgelegd vooraleer 75 procent van de afstand werd afgelegd, waardoor de helft van de punten worden uitgereikt tijdens deze Sprint Race 4.

Kampioenschap: Lémeret vergroot zijn voorsprong

Na afloop van de vijf wedstrijden in Colmar-Berg is Stéphane Lémeret de grote winnaar van het Luxemburgse weekend. Het duo dat hij vormde met de Zwitser Kris Richard verzamelde immers sterke resultaten (een zege en drie podiumplaatsen) en Stéphane breidt zijn bonus zo uit naar 60 punten, of 4,5 punten meer dan voor de vierde meeting. Maxime Potty bevestigde zijn opmars tijdens dit weekend en heeft nu de derde plek in de tussenstand in handen, voor de duo’s Alexis van de Poele-Romain de Leval en Sam Dejonghe-Denis Dupont. Aangezien de punten van de vijf beste meetings weerhouden worden (op een maximum van zes), kan de situatie natuurlijk nog helemaal veranderen…

We noteerden nog dat de Opel Astra in Colmar-Berg werd uitgeroepen tot ‘Car of the weekend’, terwijl Maxime Potty als beste Junior op Luxemburgse bodem ook de leiding neemt in die competitie voor rijders van 16 tot 21 jaar. De volgende afspraak van de TCR Benelux vindt plaats op het TT Circuit van Assen, op 22 en 23 oktober.
 
Uitslagen:

SR1: 1. Lémeret, Honda Civic TCR 14 tours; 2. Potty, VW Golf GTI, 00.01.260; 3. A. Richard, VW Golf GTI, 0.04.129 ; 4. Caprasse, Opel Astra TCR, 0.14.579 ; 5. Cencetti, Alfa Romeo Giulietta, 0.15.607 ; 6. Donniacuo, VW Golf GTI, 0.16.518 ; 7. Dejonghe, SEAT Leon TCR, 0.17.713 ; 8. De Robiano, SEAT Leon TCR, 0.18.119 ; 9. De Leval, VW Golf GTI, 0.19.030 ; 10. E. Mondron, SEAT Leon TCR, 1.17.587 ; 11. Kuppens, Honda Civic TCR, 1 tour; 12. Dermont, VW Golf GTI, 2 tours.
 
SR2 : 1. Caprasse, Opel Astra TCR, 14 tours; 2. Potty, VW Golf GTI, 0.00.665 ; 3. A. Richard, VW Golf GTI, 0.01.148 ; 4. Lemeret, Honda Civic TCR, 0.02.995 ; 5. Donniacuo, VW Golf GTI, 0.04.076 ; 6. Dejonghe, SEAT Leon TCR, 0.16.338 ; 7. De Robiano, SEAT Leon TCR, 0.16.508 ; 8. De Leval, VW Golf GTI, 0.16.850 ; 9. E. Mondron, SEAT Leon TCR, 0.17.207
 
SR3: 1. Comini, VW Golf GTI, 14 tours; 2. Corthals, Opel Astra TCR, 0.06.287; 3. K. Richard, Honda Civic TCR, 0.09.538; 4. Detry, SEAT Leon TCR, 0.10.511; 5. Van de Poele, VW Golf GTI, 0.13.684; 6. G. Mondron, SEAT Leon TCR, 0.21.306; 7. Radermecker, VW Golf GTI, 0.26.794; 8. Dupont, SEAT Leon TCR, 0.31.690; 9. Van Dalen, VW Golf GTI, 0.48.003; 10. Vanbellingen, VW Golf GTI, 0.57.036
 
SR4 (Amended): 1. Corthals, Opel Astra TCR, 5 tours; 2. K. Richard, Honda Civic TCR, 0.01.455; 3. Van de Poele, VW Golf GTI, 0.02.842; 4. Detry, SEAT Leon TCR, 0.08.231; 5. Mondron G., SEAT Leon TCR, 0.10.247; 6. Dupont, SEAT Leon TCR, 0.04.602; 7. Van Dalen, VW Golf GTI, 0.06.173; 8. Vanbellingen, VW Golf GTI 0.14.814
 
 
Kampioenschappen :  
 
Drivers (Amended): 1.Lémeret 349; 2. Corthals-Caprasse 289; 3. Potty 233; 4. Van de Poele-de Leval 214,5; 5. DejongheDupont 212; 6. Mondron-Mondron 198; 7. Radermecker 170; 8. Van Dalen-Richard, 147 ; 9. Latinne 122; 9. Monteiro 121; 10. Kuppens-Lessennes 119,5

Car: 1. Honda 266; 2. VW 253; 3. SEAT 236; 4. Opel 181; 5. Alfa Romeo 28 Junior: 1. Potty 165; 2. De Leval 150; 3. Richard 97; 4. Lessennes 70; 5. Detry 57; 6. Hezemans 43; etc.

Kronos Events Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in TCR Benelux op zondag 25 september 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Luxembourg Trophy.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons