van der Horst

Colmar-Berg: Voorbeschouwing van de organisatoren (TCR BNL)

TCR Benelux
TCR Benelux
Gezien TCR in de Lage Landen onder de vlag voert van België, Nederland en Luxemburg was het voor promotor Kronos Events evident om na races op Circuit Spa-Francorchamps, Circuit Park Zandvoort en Circuit Zolder voor de 4de round af te reizen naar het Circuit Colmar-Berg in het Groothertogdom Luxemburg!
  • Prospeed Competition
Met de komst van TCR en spannende deur-aan-deur gevechten tussen toerwagens denken velen terug aan de gouden jaren van de Belgian Procar, toen voorbehouden aan het Supertoerisme, zeg maar de Touring Car Racer van de jaren negentig. Het is trouwens precies 21 jaar geleden dat die Belgian Procar voor de laatste keer neerstreek op de Luxemburgse piste en er close racing was te zien tussen de BMW’s 318i, Peugeot 405, Audi 80 quattro, SEAT Toledo, Honda Accord e.a. Toyota Carina’s.  

Net zoals in het Supertoerisme, wordt er in TCR worldwide gestreden met dezelfde gelijkaardige wapens. Dat geldt ook voor de technische reglementering en dat vertaalt zich in het door TCR bepalen van de “balance of performance”, weliswaar gebaseerd op de cijfergegevens van alle TCR-competities. Zo wordt de Opel Astra bedacht met extra balast en een beperking van het vermogen, hetgeen de onderlinge waarden nog beter zal nivelleren.

Na de drievoudige zege – QLR, Race 3 en 4 – in het kader van de 24 Hours of Zolder naderen Pierre-Yves Corthals en Fred Caprasse in de #23 DG Sport Opel Team Belgium-Opel Astra met rasse schreden puntenleider Stéphane Lémeret. Na Tiago Monteiro, Norbert Michelisz en Matt Neal is het deze keer de 22-jarige Zwitser Kris Richard die de #18 Civic TCR van het Boutsen Ginion-team zal delen met Stéphane Lémeret. Richard kent de Civic goed, want met een gelijkaardige Japanse bolide van het Zwitserse Rikli Motorsport staat hij momenteel aan de leiding in FIA ETCC.  

Nog Zwitsers in Colmar-Berg met Stefano Comini, uittredend TCR-kampioen en actueel 2de in de tussenstand van de internationale competitie, die aan de zijde komt van de jonge Maxime Potty in de #52 Team WRT VW Golf. Met zijn 16 lentes is Potty een goed voorbeeld van jonge ex-karters die zich in de kijker rijden in TCR Benelux en het heet geen verrassing dat hij na de goede prestaties op Circuit Zolder 2de staat in de Junior-punten.  

Leider bij de jongeren is nog steeds Romain de Leval, samen met Alexis van de Poele in de #4 Delahaye Racing VW Golf 4de in de tussenstand, achter de #7 SEAT RNT van Sam Dejonghe en Denis Dupont. Op uitzondering van Race 2, stonden de winnaars van het RNT TCR-stuurwiel steeds op het podium in Limburg en dat vertaalde zich in het scoren van kostbare punten. Ook Didier Van Dalen (in de #3 VW Golf Delahaye Racing met Amaury Richard) en Edouard Mondron (#2 SEAT Delahaye Racing die hij deelt met broertje Guillaume) vonden plaats op één van de vijf Zolderse TCR-podiums en dat smaakt naar meer.  

Steve Vanbellingen-David Dermont (#21 Milo Racing VW Golf) en Renaud Kuppens-Benjamin Lessennes (#5 Boutsen Ginion Racing Honda Civic) kenden geen geslaagd weekend en zinnen op weerwraak in de vierde van de zes te betwisten TCR-rounds.

De andere VW Golf GTI – de #20 – van Milo Racing is ook van de partij. Achter het stuur ervan vinden we opnieuw Vincent Radermecker, met drie zeges nog steeds recordman in het aantal triomfen in de TCR-sprints, en de jonge Lorenzo Donniacuo. Deze laatste zal deze keer de Golf ontdekken, nadat hij eerder dit jaar tijdens het DTM-weekend op Circuit Park Zandvoort een SEAT deelde met Mathieu Detry.  

Alfa Romeo bij Ferry Monster Autosport!
Dat de paddock van Kronos Events een grote familie vormt, komt eens te meer tot zijn recht voor de verplaatsing naar Luxemburg. Omdat Marc VDS Racing Team weerhouden is door andere activiteiten, kan het niet instaan voor de voorziene logistieke hulp bij Renga Charleroi On Tracks. Hulp voor het team van Nicolas Renga komt er van het Nederlandse Ferry Monster Autosport. Naast de SEAT #voor Mathieu Detry en Matthieu de Robiano zal de vrachtwagen van Ferry Monster ook de Alfa Romeo Giulietta #27 van Fabio Marchiafava en Loris Cencetti vervoeren richting Luxemburg en de Italiaanse TCR-auto zal eveneens in de paddock onder het Nederlandse tentzeil onderdak vinden. De bijstand voor de Alfa Romeo is evenwel in handen van het R Tec-team van Fabio Lazzerini.

“Het was de laatste weken ze er hectisch,”  licht Nicolas Renga toe. “Naast de eerste tests met de Alfa Romeo dienden wij nog een heleboel zaken te regelen, inherent aan het op poten zetten van een volledig nieuw team. Wij zijn dan ook zeer tevreden dat Kronos Events ons heeft geholpen met het vinden van een logistieke oplossing. Wat nu telt, is de aanwezigheid van Alfa Romeo als vijfde constructeur in TCR Benelux en een eerste kans om ons te meten met de concurrentie.” Die komt er tijdens de free practice, die opnieuw een vol uur duurt, en waarvan het laatste kwartier geldt als Fast Lap. De verwezenlijkte snelste rondetijden zullen, net zoals de resultaten van Make the Grid, gelden voor de finale startopstelling van de QLR.  

“ Als we de cijfers ontleden van Make the Grid blijkt dat zij weinig of geen invloed hebben op de sportieve resultaten,” stelt Marc Van Dalen . “Men creëert te veel de perceptie dat in TCR Benelux alle resultaten afhankelijk zijn van Make the Grid. Voorbeelden genoeg om dat beeld te ontkrachten. In de laatste meeting was Radermecker pas 10 de via Make the Grid, maar dat weerhield hem er niet van om twee sprints te domineren. En het geven van punten voor de Fast Lap helpt sommigen om een minder goed score via de sociale media goed te maken. Dejonghe - Dupont eindigden voor de race op Zandvoort 6 de, maar dankzij de punten van Fast Lap konden zij opklimmen naar een 3de startplek en nadien de Long Race winnen. Idem voor van de Poele - de Leval, 13de via Make the Grid en aan de finish mooi 2de. En dan was er de zege van Loris Hezemans, hoewel slechts 8ste op de grid van de Long Race, maar dankzij een snelste rond in pole position voor Race 3! Maar als we afgaan op het belang dat betrokken merken - importeurs hechten aan Make the Grid en het effect van de sociale me dia, dan kunnen we niets anders besluiten dat TCR Benelux met zijn tijd meegaat en voor de nodige ver jonging zor gt van het publiek dat afstemt op TCR.”

De Luxembourg Trophy is een tweedaags event met Free Practice & Fast Lap en QLR op zaterdag 24 september en de vier sprints staan zondag 25 september geprogrammeerd: Race 1 & 2 tussen 10u35-11u25 en Race 3 & 4 vanaf 17u10.

Kampioenschap: Overall : 1.Stéphane Lémeret, 260; 2. Pierre-Yves Corthals-Fred Caprasse, 205,5 ; 3. Sam Dejonghe-Denis Dupont, 190 ; 4. Alexis van de Poele-Romain de Leval, 167 ; 5. Guillaume & Edouard Mondron 148 ; 6. Vincent Radermecker 144 ; 7. Ronnie Latinne-Maxime Potty 122 ; 8. Tiago Monteiro 121 ; 9. Benjamin Lessennes-Renaud Kuppens 119,5 ; 10. Amaury RichardDidier Van Dalen, 109
Junior : 1. Romain De Leval 120 ; 2. Maxime Potty 79 ; 3. Benjamin Lessennes 70 ; 4. Amaury Richard 63 ; 5. Loris Hezemans 43 ; 6. Francisco Mora 27 ; 7. Ghislain Cordeel 6 ; 8. Jamie Vandenbalck, 2
Team : 1. Boutsen Ginion Racing & Team WRT 110 ; 2. DG Sport Opel Team Belgium 98; 3. Delahaye Racing Team 90; 4. Milo Racing 68; 5. Ferry Monster Autosport 48; 6. Bas Koeten Racing 36 Car : 1. Honda Civic 201,5 ; 2. SEAT Leon 196 ; 3. VW Golf 184 ; 4. Opel Astra 125,5

Kronos Events Press



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in TCR Benelux op vrijdag 23 september 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Luxembourg Trophy.
  • LTF

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons