van der Horst

Colmar-Berg: Voorbeschouwing van de organisatoren (VW Fun Cup)

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Sinds de meeting op Circuit Park Zandvoort, die eind mei verreden werd, zijn ze ongenaakbaar in de European VW Fun Cup. Nadat ze als winnaars werden afgevlagd tijdens de twee wedstrijden in de Nederlandse duinen, pakten de rijders van Netcom by Allure vervolgens de volle buit in de 25 Hours VW Fun Cup, alvorens ook bij de VW Fun Cup Sprint Race op Circuit Zolder te zegevieren.
Als ze op 24 en 25 september de zesde en voorlaatste manche van het seizoen aansnijden, in het Luxemburgse Colmar-Berg, kunnen Cédric Bollen, Frédéric Caprasse en Guillaume Mondron zich in de #277 voor de tweede opeenvolgende keer verzekeren van de titel. Het reglement voorziet twee “jokers” bij de puntentelling aan het einde van het seizoen, te gebruiken om de twee minst goede resultaten (of een afwezigheid) te schrappen... Indien Bollen-Caprasse-Mondron opnieuw een uitstekende prestatie neerzetten op de zeer technische piste nabij Diekirch, kan het trio niet meer worden bijgehaald.
 
Natuurlijk zal de concurrentie trachten stokken in de wielen te steken bij de regerende kampioenen. Om te beginnen is er Concept Expo by Milo (#289) van Lorenzo Donniacuo, Fred Bouvy en Marc Van Cutsem. Na hun tweede plaats op Circuit Zolder weet het trio dat het nog steeds een mathematische kans heeft op de titel en ze zullen daarvoor strijden tot aan de meet. Die opmerking geldt overigens ook voor de #294 AC Motorsport 1 bestuurd door Stéphane Perrin, Martin Leburton en Simon Mirguet.
 
Naast die drie teams, weten de overige deelnemers dat ze een wedstrijd met uitzonderlijke omstandigheden nodig hebben om de titel te grijpen. Ze pakken dus de laatste twee meetings wedstrijd per wedstrijd aan, met de hoop op een vleugje geluk om zo mogelijk op dat podium in het eindklassement te geraken. Bij Leader Racing Events doet men opnieuw een beroep op de zeer snelle Kevin Caprasse om de voormalige kartpiloot Alix Fraiture te flankeren op de #65. En jong duo waarvan we misschien wel meer zullen horen in de toekomst! Maar wat te zeggen van de heren van Socardenne by Milo? Net als in Zolder zal Maxime Soulet, een van de Europese referenties bij de GT’s, een ideale versterking vormen voor de immer snelle Kevin Balthazar.
 
Zoals gewoonlijk, zal men ook rekening moeten houden met het team Jac Motors 1 (#44): Laurent Jaspers zal gekoppeld worden aan Mathieu Detry, een jonge wolf die zich op het voorplan werkt in de Belgische autosport. Vergeten we ook niet de formatie Bustin by DN’S (#291) van Dominique Bustin en Maxime Lieutenant, die de versterking zal krijgen van Grégory Servais, steevast snel aan het stuur van een Fun Cup.
 
Aanwezig in het kader van de TCR Benelux, zal Stefano Comini de VW Fun Cup ontdekken aan boord van de #281 AC Motorsport 2. De Zwitser, regerend kampioen in de TCR International Series, zal gekoppeld worden aan Arnaud Quédé, Benoit Arnaudet en waarschijnlijk een vierde piloot die eveneens de TCR Benelux betwist.
 
Normaal gezien zal de winnaar zich tussen deze teams bevinden, maar enkele outsiders zouden evenwel graag voor de verrassing zorgen. Onder hen bijvoorbeeld de #19 Colson by Milo Racing (met rallypiloot Xavier Baugnet en Diego van de Poele, zoon van Eric), de #149 Color Code by Milo (ook daar een rallypiloot, Xavier Baugnet, geflankeerd door Renaud Martin), de #172 M3M (Pascal Raes en Sébastien Incardona, op dit ogenblik 8e in de stand), de #199 DRM Motorsport 1 (met jeugdvrienden Guillaume Eykens en Edouard Mondron), de #2 DRM Motorsport 2 (Cédric Apere en Sébastien de la Serna) of ook de #260 van McDonald’s Racing (met zijn gebruikelijke trio dat bestaat uit Xavier Gérard, François Bouillon en Marc-Olivier Van Oppens).
 
Noteren we ook de aanwezigheid van de Duitsers Torsten Vohl, Mike Dohmen en Guido Krieg (#167 Repso Germany 2) en zeker ook van de Luxemburgers Daniel Donkels, Yves Merten, Georges Keipes en Cathy Esch (#174 High Speed Racing Club Luxembourg). Al zullen zij met hun bolide, een VW Fun Cup Evo1, vanwege een oudere motor niet het podium kunnen viseren, toch willen ze zonder meer deel uitmaken van het feest nu de VW Fun Cup terugkeert naar het Groothertogdom na acht jaar afwezigheid.
 
Tweezitters: Trendy Foods Monster wil het verschil maken
 
De regerende kampioenen in de categorie van de tweezitters, Francis Plunus en Eric Jardon, bevinden zich in dezelfde situatie als Netcom by Allure in het algemene klassement. Ook zij kunnen hun kroon behouden, maar het is evenwel mathematisch uitgesloten dat het duo van de #342 Trendy Foods Monster zich reeds in Colmar-Berg van de titel kan verzekeren. Philippe Fisette, Michel Koning en Alain Dupont (#360 CBRS by AC) waren afwezig op Circuit Zolder, maar liggen op vinkenslag nadat ze in het begin van het seizoen drie wedstrijden wonnen. In strijd voor het podium in het kampioenschap, zullen ook Debersaques Racing Team (Yves en Maxime Debersaques die team vormen met Charly De Munter) en Sotraplant TRS Racing (Xavier Broers en Manuel Martin) in het oog gehouden moeten worden in het Groothertogdom. Ook de Franse nieuwkomers van Crazy Tigers by AC (Nicolas Vynck, Alexandre Camp en Maxime Lorenzini) zijn vastberaden om zich te meten met hun Belgische tegenstanders.
 
Na de trainingen in de ochtend en het traditionele spel om de startgrid te bepalen, zal het startsein voor de eerste wedstrijd over drie uren worden gegeven op zaterdag om 15u05. Nadien volgt voor zij die willen een vriendschappelijke drink in de Kronos Events Club. Simpelweg omdat er meer is in het leven dan de racerij en het doel van de deelnemers is om, eerst en vooral, een aangenaam weekend te beleven! Zondag is er de terugkeer naar de strijd op de piste, met een tweede confrontatie over 180 minuten waarvoor de start gegeven wordt om 12u50. En het is beloofd... het zal “Fun” worden.

Kronos Events Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VW Fun Cup op donderdag 22 september 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Luxembourg Trophy.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons