van der Horst

Colmarberg: Giulietta TCR eindelijk aan de start

Het was even wachten, ook voor de die hard fans van het Milanese merk, maar nu is het officieel: de Alfa Romeo Giulietta TCR van het team Charleroi on Tracks van Renga zal tijdens de 4de manche van de TCR Benelux de strijd aangaan met de vier andere reeds aanwezige merken VW, SEAT, Opel en Honda.
Ter voorbereiding van hun eerste meeting, op 24 en 25 september op het Luxemburgse Circuit Colmar-Berg, draaide de volledige ploeg rond Fabio Marchiafava en Loris Cencetti een hele dag proef op het Circuit Jules Tacheny de Mettet.

“Voor iedereen is alles nieuw,” stelt Nicolas Renga, de bezielende kracht achter de komst van Alfa Romeo in TCR Benelux. “Fabio reed al enkele kilometers tijdens de festiviteiten van Charleroi 350 Jaar, maar testrijden op een écht circuit, dat moest nog gebeuren. Deze testdag stond dan ook volledig in het teken van het leren kennen van het rijgedrag van de auto, informatie uitwisselen met de technici en zoeken naar een eerste set-up. Hoe dan ook, wij zijn uitermate fier dat wij erin zijn geslaagd Alfa Romeo aan de start te krijgen van TCR Benelux. Want geef toe, een race voor toerwagens is pas geslaagd als er een Alfa Romeo meerijdt, neen?”

Alfa Romeo-dealer Renga en Fabio Marchiafava waren de drijvende krachten achter het moeizaam rijklaar maken van de rode bolide.

“Je kan de structuur van Romeo Ferraris, die de Giulietta TCR ontwikkelde en bouwde, niet vergelijken met motorsportafdelingen van bepaalde constructeurs,” zegt Fabio Marchiafava. “Het kostte meer tijd om de auto te bouwen en dat had heel veel te maken met het aanleveren van bepaalde onderdelen, zoals de fameuze SADEV-versnellingsbak. Ferraris is werkelijk tot het uiterste gegaan, maar ook hij was afhankelijk van derden.”

Voor het runnen van de #27 Alfa Romeo kunnen Renga en Marchiafava terugvallen op de logistieke steun van Marc VDS Racing Team en de technische know-how van Fabio “R Tec” Lazzerini.

“Noem ons maar de vier Carolo’s,”  lacht Nicolas. “Plus Alain Corda als team manager. Hun hulp is noodzakelijk. Ook omdat zij rotsvast geloven in de Alfa Romeo in TCR en het als een uitdaging beschouwen om hun steentje bij te dragen in deze comeback van Alfa Romeo. De eerste races en het debuut in Colmar-Berg beschouwen wij als een grote voorbereiding voor 2017. De opdracht luidt kilometers verorberen, informatie vergaren en de auto heelhuids aan de finish brengen!”

Fabio Marchiafava en Loris Cencetti zijn geen onbekenden voor elkaar. In 2013 vochten zij nog voor de titel in de Trofeo Abarth Benelux, hetgeen resulteerde in winst voor de Italiaanse Luxemburger en de tweede plaats voor de Italiaanse Belg uit Charleroi.

Loris Cencetti kreeg al eerder uitvoerig de gelegenheid kennis te maken met een TCR-auto. In BRCC was hij teammaat van Guillaume Mondron in de Allure-SEAT, zowel in de TCR Kick-Off als in Spa reed hij met een SEAT van Bas Koeten Racing. Fabio Marchiafava van zijn kant zat tijdens de TCR Testdag op Circuit Park Zandvoort even achter het stuur van een gelijkaardige SEAT.

“De eerste rondjes met de Alfa doen ons alvast besluiten dat dit een échte koersauto is en dat de auto onder een goed gesternte is geboren,”  klonken Fabio en Loris in koor. “Wij kijken al uit naar het vervolg!”

TCR Benelux Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in TCR Benelux op dinsdag 13 september 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Luxembourg Trophy.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons