Column: Jürgen van Hover over marketing-budgetten in autosport
Gelukkig is er nog de sport. Daarin kan een mens zijn instincten bevredigen en zijn jagerskwaliteiten ten volle ontplooien. Werken in teamverband, een gemeenschappelijk doel nastreven, opperste concentratie, technieken bijschaven, kennis verzamelen, goed mikken, zijn grenzen verleggen, het gevaar opzoeken; het zijn allemaal kwaliteiten die een succesvolle jager nodig had om zijn prooi te vangen en de stamgemeenschap te kunnen laten overleven en waarvoor hij ook het nodige respect kreeg. In de moderne tijd kan een mens via de sport dus zijn hormoonbalans enigszins herstellen.
Ook driedimensionaal waarnemen en ruimtelijk inzicht werden uiterst goed ontwikkeld en zijn echte parels van de evolutie. Er is één sport waarin deze bijzondere menselijke eigenschappen heel sterk worden gestimuleerd: autoracen!
Op de openbare weg heeft de overheid met al haar regeltjes en beperkingen, van de automobilist een hormonaal platgelegde robotachtige slaaf gemaakt, die elke vorm van initiatief en anticipatie ontnomen werd en die dan ook regelmatig achter het stuur in slaap valt of zich moet bezighouden met andere dingen om dit te voorkomen.
Intussen worden de ware oorzaken van ongevallen niet aangepakt en gaat de slachting op de weg gewoon door, maar dit is voer voor een andere column.
Om mijn verhaal van 10 miljoen jaar evolutie enigszins in te korten; het komt erop neer dat de mens genetisch geprogrammeerd is om te jagen en dat om dit succesvol te laten verlopen de natuur ons voorzien heeft van een aantal basic instinct gadgets. Het niet aanspreken van deze kwaliteiten leidt onvermijdelijk tot een (latente) depressie, die meestal begint met slapeloosheid (waar reeds 40% van de bevolking aan lijdt…). Vandaar dat het zo belangrijk is een job te hebben waarin men zijn evolutionaire eigenschappen kan ontplooien is, of op zijn minst aan sport te doen. Dit wordt echter steeds minder evident daar de meeste moderne jobs haaks staan op onze diepmenselijke behoeften. Door toenemende stress en financiële druk hebben veel mensen ook nog eens minder tijd en energie voor een leuke hobby of om te sporten.
Door autorijden worden ons ruimtelijk inzicht en anticipatievermogen geprikkeld, veel meer nog dan bij de meeste andere activiteiten door de snelheid waarmee men zich voortbeweegt. Bovendien is autorijden iets wat bijna iedereen dagelijks doet.
Onze alwetende overheid bekijkt het echter helemaal anders en gebruikt de natuurlijke drang om auto te rijden op slinkse wijze in haar voordeel. Ze legt boetes op aan mensen die ‘te snel rijden’, terwijl de menselijke hersenen helemaal niet gemaakt zijn om aan een constante en tergend trage snelheid van A naar B te gaan. Ons brein wil juist anticiperen aan steeds wisselende omstandigheden en wil haar ruimtelijk inzicht extra stimuleren. Vandaar de natuurlijke neiging van een hormonaal gezonde automobilist om te versnellen als de omstandigheden het toelaten en omgekeerd.
Er blijft dus maar één plaats over waar de moderne mens zijn behoeften kan botvieren en dat is… het circuit!
Autosport zal dus alleen maar aan populariteit toenemen om de eenvoudige reden dat autorijden in feite, in een evolutionair kader, het laatste bastion van de mensheid is.
Maar er is nog een andere reden waarom bedrijven hun marketing-budgetten dienen te herzien. De kloof tussen arm en rijk neemt alsmaar toe. Ofwel mikken grote bedrijven op basisbehoeften (of men creëert een behoefte), waarbij men met een kleinere winstmarge producten kan slijten aan een groot deel van de bevolking, ofwel gaat mikt men op de meerwaardezoeker die wel wat centjes te spenderen heeft. Massaproducten worden meestal verkocht door grote multinationals die onnoemelijk veel macht krijgen in de wereld (waar trouwens geen haan naar kraait…) dus KMO’s en innovatieve bedrijven zullen zich meer en meer moeten onderscheiden en zich eerder moeten richten op een sociaal segment dat op zoek gaat naar exclusiviteit en kwaliteit. Waar tref je deze doelgroep in grote getalen aan? Juist, in de autosport! Een boeiende sport waar toffe en succesvolle mensen elkaar vinden en klanten aan zich binden…
Ik heb het door, jij hebt het door, nu nog de succesvolle CEO’s.
Jürgen Van Hover / www.sponsorszoeken.com
Tweet