van der Horst

Column: Jürgen van Hover over marketing-budgetten in autosport

Jürgen Van Hover
Jürgen Van Hover
Waarom bedrijven hun marketing-budgetten moeten investeren in autosport. In de toekomst zal autosportsponsoring nog verder groeien. Met het anti-auto fundamentalisme van onze regering en de zelfrijdende auto’s die weldra hun opwachting zullen maken, zou een mens eerder het tegenovergestelde denken. Maar toch zou dat wel eens helemaal anders kunnen uitdraaien. Trendwatchers en beursanalisten zitten er wel meer naast; eenvoudigweg omdat ze dingen proberen te voorspellen die niet te voorspellen zijn. Tegen hormonen kan je in elk geval nooit winnen. Ik verklaar mij nader.
Jürgen Van Hover - Porsche 991 Cup
Jürgen Van Hover - Porsche 991 Cup
Bij onze politici valt het niet echt op, maar het menselijk brein is wel degelijk het resultaat van een miljoenenjarenlange evolutie. Daarbij zijn veel kwaliteiten van de jager-verzamelaar gericht op de jacht. In de moderne samenleving echter, kunnen deze kwaliteiten haast niet meer aangesproken worden. Daardoor kwijnt de mens langzaam weg in een zin- en identiteitsloos bestaan. Vanzelfsprekend wordt dit massaal ontkend, the show (consumption) must go on, maar een kort moment van bezinning en zelf-reflexie is al voldoende om de neerslachtigheid de kop op te laten steken. Daarom houden we onszelf de hele dag door graag afgeleid. Drank en wat pillen houden ons nog enigszins staande, maar iedereen die nuchter durft denken (hallo? iemand…?), kan niet anders dan toegeven dat het de verkeerde richting aan het uitgaan is, al die blije gezichten op televisie ten spijt.

Gelukkig is er nog de sport. Daarin kan een mens zijn instincten bevredigen en zijn jagerskwaliteiten ten volle ontplooien. Werken in teamverband, een gemeenschappelijk doel nastreven, opperste concentratie, technieken bijschaven, kennis verzamelen, goed mikken, zijn grenzen verleggen, het gevaar opzoeken; het zijn allemaal kwaliteiten die een succesvolle jager nodig had om zijn prooi te vangen en de stamgemeenschap te kunnen laten overleven en waarvoor hij ook het nodige respect kreeg. In de moderne tijd kan een mens via de sport dus zijn hormoonbalans enigszins herstellen.

Ook driedimensionaal waarnemen en ruimtelijk inzicht werden uiterst goed ontwikkeld en zijn echte parels van de evolutie. Er is één sport waarin deze bijzondere menselijke eigenschappen heel sterk worden gestimuleerd: autoracen!

Op de openbare weg heeft de overheid met al haar regeltjes en beperkingen, van de automobilist een hormonaal platgelegde robotachtige slaaf gemaakt, die elke vorm van initiatief en anticipatie ontnomen werd en die dan ook regelmatig achter het stuur in slaap valt of zich moet bezighouden met andere dingen om dit te voorkomen.
Intussen worden de ware oorzaken van ongevallen niet aangepakt en gaat de slachting op de weg gewoon door, maar dit is voer voor een andere column.

Jürgen Van Hover
Jürgen Van Hover
Om mijn verhaal van 10 miljoen jaar evolutie enigszins in te korten; het komt erop neer dat de mens genetisch geprogrammeerd is om te jagen en dat om dit succesvol te laten verlopen de natuur ons voorzien heeft van een aantal basic instinct gadgets. Het niet aanspreken van deze kwaliteiten leidt onvermijdelijk tot een (latente) depressie, die meestal begint met slapeloosheid (waar reeds 40% van de bevolking aan lijdt…). Vandaar dat het zo belangrijk is een job te hebben waarin men zijn evolutionaire eigenschappen kan ontplooien is, of op zijn minst aan sport te doen. Dit wordt echter steeds minder evident daar de meeste moderne jobs haaks staan op onze diepmenselijke behoeften. Door toenemende stress en financiële druk hebben veel mensen ook nog eens minder tijd en energie voor een leuke hobby of om te sporten.

Door autorijden worden ons ruimtelijk inzicht en anticipatievermogen geprikkeld, veel meer nog dan bij de meeste andere activiteiten door de snelheid waarmee men zich voortbeweegt. Bovendien is autorijden iets wat bijna iedereen dagelijks doet.
Onze alwetende overheid bekijkt het echter helemaal anders en gebruikt de natuurlijke drang om auto te rijden op slinkse wijze in haar voordeel. Ze legt boetes op aan mensen die ‘te snel rijden’, terwijl de menselijke hersenen helemaal niet gemaakt zijn om aan een constante en tergend trage snelheid van A naar B te gaan. Ons brein wil juist anticiperen aan steeds wisselende omstandigheden en wil haar ruimtelijk inzicht extra stimuleren. Vandaar de natuurlijke neiging van een hormonaal gezonde automobilist om te versnellen als de omstandigheden het toelaten en omgekeerd.

Er blijft dus maar één plaats over waar de moderne mens zijn behoeften kan botvieren en dat is… het circuit!

Autosport zal dus alleen maar aan populariteit toenemen om de eenvoudige reden dat autorijden in feite, in een evolutionair kader, het laatste bastion van de mensheid is.

Jürgen Van Hover - Porsche 991 Cup
Jürgen Van Hover - Porsche 991 Cup
Maar er is nog een andere reden waarom bedrijven hun marketing-budgetten dienen te herzien. De kloof tussen arm en rijk neemt alsmaar toe. Ofwel mikken grote bedrijven op basisbehoeften (of men creëert een behoefte), waarbij men met een kleinere winstmarge producten kan slijten aan een groot deel van de bevolking, ofwel gaat mikt men op de meerwaardezoeker die wel wat centjes te spenderen heeft. Massaproducten worden meestal verkocht door grote multinationals die onnoemelijk veel macht krijgen in de wereld (waar trouwens geen haan naar kraait…) dus KMO’s en innovatieve bedrijven zullen zich meer en meer moeten onderscheiden en zich eerder moeten richten op een sociaal segment dat op zoek gaat naar exclusiviteit en kwaliteit. Waar tref je deze doelgroep in grote getalen aan? Juist, in de autosport! Een boeiende sport waar toffe en succesvolle mensen elkaar vinden en klanten aan zich binden…   

Ik heb het door, jij hebt het door, nu nog de succesvolle CEO’s.

Jürgen Van Hover / www.sponsorszoeken.com



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Varia op donderdag 18 juni 2015.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons