Comtoyou Racing maakt line-ups voor TCR-series en Fanatec GT World Challenge Europe bekend
Dat Audi Sport-rijder Frédéric Vervisch na een jaartje 'zonder' terugkeert naar de (hertekende) TCR-toerwagen-koninginnenklasse stond reeds langer vast. Bij Comtoyou Racing wordt de West-Vlaming in de TCR World Tour geflankeerd door niemand minder dan oud-WTCC-kampioen Rob Huff. Aan het stuur van zijn Zengo Motorsport CUPRA bleef de inmiddels 42-jarige Brit dankzij o.m. zeges in Vila Real en op de Aneau du Rhin geruime tijd in de running voor de laatste FIA WTCR-titel. Een door budgettaire problemen ingegeven forfait voor Bahrain, gevolgd door pechvolle finalereeksen in Jeddah maakten dat de Macau-specialist finaal terugviel naar een met Gilles Magnus gedeelde vijfde plaats. De Antwerpenaar ontbreekt, net als Tom Coronel, ietwat verrassend op de startgrid van de over negen wedstrijden in vier continenten betwiste Kumho TCR World Tour. De teamleiding heeft bovendien geleerd uit zijn fouten en gezien dat teams die slechts twee auto's inzetten het beter doen, reden waarom het aantal wagens in de TCR World Tour tot twee beperkt blijft. Na het Europese luik van de TCR World Tour bestaat er wel de kans om één tot twee wagens extra in te zetten.
TCR Europe:
Focust Magnus zich dit jaar met Audi-steun ten volle op de Fanatec GT World Europe Challenge, dan zien we Coronel wél nog aan het werk in TCR Europe. Hier zet het team uit Frameries vier Audi's in voor - naast uittredend vice-kampioen Coronel - beloftevol debutant Kobe Pauwels, de Noord-Macedoniër Viktor Davidovski die een jaartje bijtekent en de Fransman John Filippi, vorig jaar bij Sebastien Loeb Racing. Uittredend TCR Europe-kampioen Franco Girolami is er niet langer bij, de budgetarme Argentijn vinden we dit jaar in TCR Italy terug in een door Team Aikoa Racing gerunde Audi.
Fanatec GT World Europe Challenge:
Amper een dikke week voor de start van de Endurance Cup in Monza maakte Comtoyou als laatste team zijn drie rijdersbezettingen voor de beide Cups bekend. TCR blijft voor Jean-Michel Baert dan wel de prioriteit maar dit betekent geenszins dat Comtoyou Racing zich in deze nieuwe biotoop zal beperken tot een rol in de schaduw van de gevestigde teams. Verschillende rijders waaronder Gilles Magnus en Nicolas Baert raakten vorig jaar binnen het Saintéloc Junior Team reeds vertrouwd met o.m. het weekendformat van de serie zodat men voor het nieuwe endurance-avontuur geenszins van nul vertrekt. Teambaas Jan-Michel Baert investeerde daarenboven zwaar voor deze nieuwe uitdaging door een dertigtal nieuwe medewerkers aan te trekken. Die zullen, totaal onafhankelijk van de TCR-ploeg, opereren onder de leiding van technisch directeur Sébastien Breuil, de Franse ingenieur voor wie de Audi R8 LMS GT3 geen geheimen meer heeft.
De samenstelling van de rijdersbezettingen zorgde onvermijdelijk voor de nodige hoofdbrekens. De betrachting om praktische redenen om zowel in de Sprint- als Endurance Cup twee wagens met dezelfde line-up in de Pro-klasse in te zetten kon niet worden gehaald, maar de bezetting op de zes wagens mag gezien worden.
Speerpunt in de Endurance Cup wordt het trio Vervisch-Haase-Magnus dat we na verloop van tijd ongetwijfeld in de voorste gelederen van het meer dan 50 wagens tellende veld zouden moeten terugvinden.
Sprint Cup
1.Frédéric Vervisch / Nicolas Baert (Pro)
2.Christopher Haase / Lucas Legeret (Pro)
3.Gilles Magnus / Finlay Hutchison (Gold)
Endurance Cup:
1. Frédéric Vervisch / Christopher Haase / Gilles Magnus (Pro)
2. Nicolas Baert / Maxime Soulet / Max Hofer (Gold Cup)
3. Sam Dejonghe/ Finlay Hutchison / Loris Hezemans (Silver)
Foto's: Hans van Onsem
Tweet