van der Horst

Comtoyou Racing met grote ambities naar de Sprint Cup van Fanatec GT World Challenge Europe

Comtoyou Racing - Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo
Comtoyou Racing - Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo
Comtoyou Racing laat drie Aston Martins Vantage GT3 rijden in Brands Hatch voor de eerste manche van de GT World Challenge Europe Sprint. De optie van een vierde auto voor de Bronze Cup in de Fanatec GT World Challenge Europe wordt bestudeerd.
  • LTF
Sinds 2013 bestaat de Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS uit twee luiken: vijf wedstrijden voor de Endurance Cup (waaronder de CrowdStrike 24 Hours of Spa, van 26 tot 30 juni) en vijf manches voor de Sprint Cup, die elk uit twee races van een uur bestaan.

Vorig jaar, bij hun eerste seizoen in de GT-racerij, kon Comtoyou Racing drie keer proeven van een algemeen podium in de Sprint Cup. Na de uitstekende start van de nieuwe Aston Martins Vantage GT3 in het Endurance-kampioenschap op Circuit Paul Ricard kijkt het Belgische team ontzettend uit naar de Sprint-versie, die op 4 en 5 mei op het Engelse circuit van Brands Hatch op gang wordt getrokken.
 
“Tijdens de vier weken tussen de start van de Endurance Cup en de eerste manche van de Sprint Cup hebben we de nodige lessen uit onze eerste wedstrijd met de nieuwe wagens getrokken”, stelt team principal Jean-Michel Baert. “Uiteraard is Engeland het thuisland van onze partner Aston Martin Racing, en dus hopen we in Brands Hatch, een van de legendarische plekken van de Britse autosport, te kunnen schitteren.”
 
Comtoyou Racing - Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo
Comtoyou Racing - Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo
Het Belgische team zal tijdens de eerste meeting van de Sprint Cup drie Aston Martins Vantage GT3 laten rijden. De #007 komt uit in Pro en mikt resoluut op algemene ereplaatsen. Aan het stuur de 22-jarige Belg Nicolas Baert, ook vorig jaar al actief bij Comtoyou Racing, en Mattia Drudi. De 25-jarige Italiaan is niet alleen een kersvers fabrieksrijder voor Aston Martin, hij is ook de regerende kampioen in de Sprint Cup! Op de #21 krijgt de jonge Belg Matisse Lismont (19) de ervaren James Jakes aan zijn zijde. De Brit van 36 is een voormalig winnaar van de F3 Euro Series, telt twee podiumplaatsen in de Indycar en drie deelnames aan de Indy 500, en was de afgelopen jaren vooral actief in het coachen van andere rijders. Dit seizoen maakt hij zijn comeback op het hoogste niveau. Het duo komt uit in Gold Cup, en mikt op podiumplaatsen.
 
Lorens Lecertua
Lorens Lecertua
De derde Vantage GT3 in de kleuren van Comtoyou zal worden bestuurd door een jong duo dat in de eerste plaats ervaring wil opdoen. Dante Rappange, vicekampioen in de GT4 European Series in 2022, rijdt zijn eerste seizoen in GT3 bij Comtoyou Racing. Vanaf de tweede manche in Misano krijgt de 20-jarige Nederlander een 17-jarige Belg als teammaat: Lorens Lecertua. De kampioen van 2023 in de Alpine Elf Europa Cup werd eind vorig jaar door de RACB met de titel ‘Rookie of the Year’ bedacht,  en wist dit seizoen al te winnen in het Frans FFSA GT-kampioenschap in GT4. In Misano maakt hij zijn debuut in de GT3. Hij start in vier manches van de Sprint Cup en rijdt ook de finale van de Endurance Cup in Djedda.
 
Voor de eerste meeting moet Lorens Lecertua wegens andere verplichtingen echter verstek geven, en laat hij zijn zitje aan Charles Clark. De Brit van 23, die dit jaar voor Comtoyou in de Endurance Cup racet, werd vorig jaar Brits vicekampioen in GT4 en kent Brands Hatch door en door. Voor deze eerste meeting is hij dus de ideale invaller.
 
“We zijn nu al zeker dat we met drie wagens de hele Sprint Cup kunnen afwerken”, legt team manager François Verbist uit. “Maar onze podiumplaats in Bronze Cup bij de seizoensopener zou ons er kunnen toe aanzetten om vanaf de meeting in Misano – de Bronze Cup rijdt niet in Brands Hatch – een Vantage GT3 in die categorie in te zetten. Het team dat dit jaar de Bronze Cup in de Fanatec GT Challenge Europe wint, ontvangt immers een uitnodiging voor de 24 Uur van Le Mans in 2025. Indien we een competitief rijdersduo kunnen samenstellen valt die piste niet te verwaarlozen… In afwachting leggen we ons volledig toe op de start van de Sprint Cup. We kijken er nu al naar uit om opnieuw van de unieke sfeer in Brands Hatch te kunnen proeven.”
 
U kan de Fanatec GT World Challenge Europe uiteraard ter plaatse volgen, maar ook via het GT World YouTube-kanaal, waar alle races live worden gestreamd.

Persbericht Comtoyou Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in GT World Challenge Europe Sprint op vrijdag 26 april 2024.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons