van der Horst

Comtoyou Racing wil ook als privéteam WTCR-campagne voortzetten

Frédéric Vervisch  Audi Sport Comtoyou Audi RS3 LMS
Frédéric Vervisch Audi Sport Comtoyou Audi RS3 LMS
Nog voor de WTCR-finale dit weekend in Sepang is verreden, wordt er achter de schermen hard aan het derde seizoen gesleuteld. Een derde WTCR-seizoen, waarin - zo bleek gisteren uit een persbericht van Audi Sport - mogelijke Audi-vertegenwoordigers het voortaan zonder de officiële steun van de Duitse constructeur moeten zien te rooien. De vraag was of Comtoyou Racing, naast WRT het andere Belgische Audi-team met fabriekssteun, in 2020 andere horizonten zou opzoeken. Nadat Audi Sport customer racing-baas Chris Reinke in het bewuste persbericht had gesteld dat Comtoyou Racing geïnteresseerd bleek om zijn WTCR-campagne in 2020 als privéteam voort te zetten, kon een reactie van het team uit Waterloo dan ook niet uitblijven.
Frédéric Vervisch - Audi Sport Comtoyou Racing
Frédéric Vervisch - Audi Sport Comtoyou Racing
Audi had enkele maanden geleden al te kennen gegeven geen opvolger voor de Audi RS 3 LMS op stapel te hebben staan; door wel nog steun te verlenen maar niet langer in te staan voor het lanceren van een nieuwe auto noch betaalde rijders in de WTCR-zitjes te posteren, stemt het merk met de vier ringen zijn WTCR-betrokkenheid thans af op de basis van het TCR-reglement: customer racing.

 Jean-Michel Baert met François Verbist
Jean-Michel Baert met François Verbist
"
We hebben elf TCR-wagens in de workshop staan en sinds 2017 hebben we uitstekende relaties met onze klanten opgebouwd. We genieten nog altijd de steun van Audi, de wagens hebben voor ons geen enkel geheim meer en de Balance of Performance zou worden verbeterd: alle ingrediënten zijn voorhanden om in 2020 zowel op Europees als op wereldvlak op een succesrijk toerwagenseizoen te mikken. Rest ons enkel de besprekingen te finaliseren die de voorbije weken plaatsvonden", aldus Comtoyou Racing-teammanager François Verbist, die niets onverlet laat om potentiële klanten met constructeurs en organisatoren aan eenzelfde tafel te krijgen om zo twee of vier wagens op de grid te krijgen.
 
Omdat de Audi RS 3 LMS dit seizoen niet langer met succes tegen toppers Lynk&Co en Hyundai wist op te boksen, lijkt het logisch dat Comtoyou Racing zijn Audi-activiteiten in deze maar ook andere TCR-series slechts voortzet als het de nodige garanties krijgt om in 2020 competitief voor de dag te kunnen komen.
 
Jean Michel Baert - Comtoyou Racing
Jean Michel Baert - Comtoyou Racing
"Het liep de voorbije drie seizoenen in TCR International en FIA WTCR niet altijd zoals het hoorde. Het vertrouwen tussen de verschillende partijen werd behoorlijk geschonden en iedereen zal zich de nodige inspanningen moeten getroosten om dat te herstellen. Wij zullen ons blijven inzetten om de kosten te drukken opdat deze serie voor iedereen haalbaar blijft. Vanzelfsprekend tekenen we enkel voor een win-winprogramma waarbij het team verder kan groeien, één dat onze klanten toelaat hun zegeambities waar te maken of om 'just for fun' te racen. Is dat niet het geval, dan komen we niet terug!" aldus teambaas Jean-Michel Baert, die hoe dan ook een vervolg zou kunnen breien aan de samenwerking met Cupra. In tegenstelling tot (recent) Audi, VW (dat zich zelfs volledig uit de serie terugtrekt) en de meeste andere deelnemende merken, bood de Spaanse poot van de Volkswagengroep Cupra-zusterteams Comtoyou en PWR slechts een beperkte steun, al zal het wel de nieuwe versie van de Cupra TCR te koop aanbieden.
 
Frederic Vervisch
Frederic Vervisch
Zo te horen heeft Audi zowel bij de FIA als het WSC wel al de nodige stappen ondernomen opdat de RS3 LMS TCR in WTCR aanwezig blijft, ook al zal het merk niet kunnen genieten van de ontwikkeling van de gemeenschappelijke ECU (engine controle unit). Precies dat was afgelopen jaar het voorwerp van heel wat discussies want, hoewel wijzingen eraan verboden zijn, zijn die maar moeilijk op te sporen. Ook promotor Eurosport Events heeft er alle baat bij een volwassen deelnemersveld op de grid te krijgen.
 
Er ligt nog werk op de plank, al is de algemene teneur dat de eventuele Audi's die volgend jaar op de grid zullen staan in WTCR of TCR Europe door het team uit Waterloo geprepareerd zullen zijn. Gezien zijn statuut van officieel Audi-piloot lijkt het evenwel onwaarschijnlijk dat u Frédéric Vervisch op 3 april 2020 in Marrakech op de grid terugvindt...

Foto's: Hans van Onsem & DPPI / WTCR



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op donderdag 12 december 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Sepang.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons