Condroz: Naar een duel Princen - Verschueren


Maar Abbring schakelde zichzelf uit door halfweg de rally van de baan te schuiven. De Nederlander verloor enkele minuten en moest tevreden zijn met een negende plaats. Hij is daardoor finaal uitgeteld voor de titel. Abbring was een absolute smaakmaker in dit kampioenschap en lijkt nu al de favoriet voor winst in de Condroz, maar de foutenlast lag dit jaar iets te hoog om aanspraak te kunnen maken op de titelbeker. Denk bijvoorbeeld aan de foutjes in de Haspengouw en vooral zijn crash in Spa.

Princen deed wat moest. Na lang aarzelen schreef hij zich alsnog in voor de voorlaatste manche van het BK en won die op een knappe manier. Hij posteerde zich snel voor Abbring en controleerde na diens fout de wedstrijd. De Limburger was absoluut de sterkste in de Oostkantons en houdt zo zijn titelkansen ietwat gaaf, al staat hij wel voor een moeilijke opdracht in Huy.
Het beste scenario voor Princen is dat Verschueren straks moet opgeven in de Condroz. Als Verschueren niet opgeeft, dan moet Princen al bijna zeker winnen om alsnog die titel binnen te halen. Als Princen wint, dan moet Verschueren negen punten halen, want bij een ex aequo tellen de overwinningen door en in die stand staat het 3 - 2 in het voordeel van Princen. Bij winst van Princen moet Verschueren binnen de top vier eindigen. Als Princen tweede wordt, dan volstaat een zesde plaats voor de man van Godrive. Als de Limburger derde wordt, dan heeft de Oost-Vlaming genoeg aan een achtste plaats, of één klassepuntje. Als Verschueren uitvalt, heeft Princen genoeg aan een podiumplaats In alle andere gevallen kan Verschueren straks zijn eerste titel vieren.
Maar in Sankt-Vith hebben we gezien dat er een brede top is. Het is dus niet onmogelijk dat heel wat rijders zich kunnen nestelen tussen Princen en Verschueren. Denken we aan Cédric Cherain, Adrian Fernémont, Ghislain of Guillaume de Mevius, Kevin Abbring uiteraard en mogelijk ook Bruno Thiry en/of François Duval. Die riante voorsprong zou er plots wel weer heel fragiel kunnen uitzien.
Foto: Racing International Photography en Sandro Delaere
Tweet