van der Horst

Condroz Rally: Princen leidt slagveld

Kris Princen - Subaru WRC
Kris Princen - Subaru WRC
Favoriet Petter Solberg, die vijf proeven op rij achter zijn naam zette, moest na de eerste grote lus zijn Citroën C4 WRC in het opgavepark parkeren met een breuk aan de turboslang. Hierdoor erfde Kris Princen in zijn Subaru WRC de leiding, maar gestolen was het echt niet, want Princen kon Solberg goed onder druk zetten en het verschil na 10 KP’s was amper 17,8 seconden.
Petter Solberg - Citroën C4 WRC
Petter Solberg - Citroën C4 WRC
Volop zon, droge wegen en een immense mensenzee langs de wegen van de klassementsproeven en in het centrum van Hoei: de 41ste editie van de Rally van de Condroz begon in de beste omstandigheden, maar vele piloten werden snel met de neus op de feiten gedrukt .

Petter Solberg reed de pannen van het dak tijdens de eerste lus, maar Princen volgde hem als een schaduw en kon de Noorse ex wereldkampioen WRC flink onder druk zetten. Het was een zeer bewogen eerste dag van de 41ste editie van de Condroz Rally. De vierde KP werd geannuleerd wegens foutieve tijden van bepaalde rijders. Blijkbaar zou de grote massa toeschouwers aan de basis liggen doordat verschillende personen voorbij het electronisch oog stapten en er hierdoor foutmeldingen binnen kwamen in de rekenkamer. Het regende ook opgaves met ondermeer Solberg
Xavier Bouche - Ford Focus WRC
Xavier Bouche - Ford Focus WRC
(Citroën C4 WRC-turboslang), Xavier Bouche (Ford Focus WRC), Cherain (Ford Fiësta R5), Grooten (Citroën DS3 WRC-sortie), Chris Van Woensel (Subaru Impreza WRC - stuurbekrachtiging), Olivier Collard (Mitsubishi EvoX - mechanische pech), Alexandre Busin (Skoda Fabia WRC - brand), zijn broer Cédric (Mitsubishi Evo9 - van de baan), Manu Canal Robles (Renault Clio R3T - van de baan), Guillaume de Mévius (Peugeot 208 R2 - mechanische pech), Stephan Hermann (Fiat Punto - aandrijfas), Didier Bosseloir (Honda Civic - mechanische pech), Frédéric Bouvy (Ford Escort RS - kabel van de koppeling), Jean-Pierre Destrument (Mitsubishi Evo9 - van de baan), enz.

Citroën DS3 R5
Citroën DS3 R5
Petter Solberg (Citroën C4 WRC) kweet zich van zijn favorietenrol en ging van bij aanvang aan de leiding maar hij verloor een dertigtal seconden in de proef van Forseilles. Dat maakte dat Kris Princen de leiding kon overnemen in zijn Subaru Impreza WRC S12B. Een uitmuntende Xavier Bouche moest op dat moment amper 17 tellen toegeven op Princen, maar zou iets later ook uitvallen. Ook Cherain was bezig aan een fantastische wedstrijd, was leider in RC2 met de Ford Fiësta R5 en stond op 20 seconden van de leider. Maar net als Bouche zou ook Cherain even later in het opgevepark belanden.

Loix, Matton en Grooten verloren eerder al kostbare tijd met een lekke band terwijl Meeke constant rond de vijfde plaats toefde. De Brit kon profiteren van de opgaves van Solberg, Bouche en Cherain en klom naar de tweede plaats in de rangschikking. De Citroën rijder reed ook enkele snelste tijden en kon in de
Freddy Loix - Skoda Fabia S2000
Freddy Loix - Skoda Fabia S2000
voorlaatste KP zelfs naderen tot op 6,8 seconden van Princen die 22 seconden verloor.
De Subaru rijder kon nog winst pakken in de 14de of laatste KP van de eerste wedstrijddag en zodoende afsluiten in leidende positie, maar met amper 13 tellen voorsprong op de Brit Meeke. Loix reed ondanks een lekke band een voortreffelijke wedstrijd en staat derde op een halve minuut van de leider. Eric Cunin kon in zijn Skoda Fabia WRC de vierde plaats pakken van Pieter Tjoen die in de laatste KP 39 seconden liet liggen.

Ondertussen is Jean-Pierre Vandewauwer met zijn Porsche 997 GT3 Cup opgeklommen naar een mooie 9de plaats algemeen en is leider in RGT. Vanwijnsberghe leidt in Historic terwijl Tom Van Rompuy en Philip De Munck (Opel Kadett GT/E) een heroïsch gevecht leveren met de Escort van Deveux voor winst in PTN.

Foto's: BFO-BRC



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Rally Championship op zaterdag 1 november 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rallye du Condroz.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons