van der Horst

Corona-kronieken: 3, 2, 1... Valse start!

Start GP F1 Duitsland 1999
Start GP F1 Duitsland 1999
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. Dat hoeven niet altijd hoogtepunten uit de geschiedenis van de autosport te zijn, soms zijn dat gewoon ook erg onhandige situaties. Kunt u zich deze valse starts nog herinneren?
Een valse start hoeft niet altijd een menselijke fout met zich mee te brengen: tijdens de Grote Prijs van Duitsland 1999 blijven de lichten zo lang op rood dat polesitter Heinz-Harald Frentzen (Jordan) - maar hij zeker niet alleen - er op een gegeven moment genoeg van heeft en zijn bolide uit de startblokken laat schieten. De Duitser mag bij de herstart zijn pole positie behouden, maar na een wedstrijd met wisselende weersomstandigheden is de overwinning zowaar voor Johnny Herbert (Stewart Ford).
 


Voor de meeste brokken moet u met voorsprong onderstaande video bekijken. Door een monumentale blunder van de wedstrijdleiding blijft de Leading Car immers op de baan, terwijl het licht toch op groen gaat. In deze spectaculaire crash tijdens de startfase van een ELMS-race op Paul Ricard is trouwens ook de ProSpeed Porsche betrokken.
 


Soms ligt de fout ook gewoon bij een veel te enthousiaste rijder. Thomas Biagi wil dat de twee Ferrari 550 Maranello van BMS Scuderia Italia de kop nemen in de startfase van de 24 Uur van Spa 2003, maar beide Italiaanse bolides vlammen daarbij wel voorbij het rode licht. Het mag een wonder heten dat er nadien geen aanrijdingen gebeuren en twee ronden later gaat de race, met tien minuten vertraging, op de juiste manier van start. Club RTL bracht het destijds op deze manier in beeld (de valse start vanaf 29'30). U hoort en ziet onder meer onze Waalse collega Vincent Franssen (overigens niet Fransen gespeld, zoals in de video getoond) van Speed Action TV.
 


De hoofdvogel is echter voor deze Australiër! Richard Mork start de tweede race van de V8 Utes in Phillip Island (2016) op pole positie, maar vergeet dat hij nog altijd rekening moet houden met de startlichten. De tactiek om vijf seconden voor de rest van het peloton van start te gaan, werkt jammer genoeg niet...
 


 



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Circuit Internationaal op vrijdag 27 maart 2020.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons