Corona-kronieken: De 12 Uur van Spa die bijna werd afgelast

Kunst- en vliegwerk

Het gebrek aan ervaring met het nieuwe wapen speelt Verbergt en Hemroulle parten tijdens de kwalificaties, waarin de hoofdrol is weggelegd voor de Renault Mégane, de BMW M3, de Jaguar X-Type en de Porsche 996. Aangezien Verbergt op zaterdag de start zal nemen, wordt hij 's ochtends op pad gestuurd voor de traditionele warm-up. Maar dan slaat het noodlot toe. In de Dubbele Linkse ontstaan vlammen aan de achterkant van de Silhouette-wagen, die pas enkele bochten later worden opgemerkt. "Door de plotse hitte begon ik pas bij de aansluiting aan het oude circuit te beseffen wat er gaande was", verklaart de Antwerpenaar. "Het team vroeg me nog of het mogelijk was terug te keren naar de pitlane, maar in Blanchimont had ik geen keuze meer. Ik parkeerde de auto, activeerde de brandblusser en sprong zo snel mogelijk uit de auto. Wat ik mij vervolgens herinner, is één grote vuurbol..."


Nieuwe start
Jean-François Hemroulle en Tim Verbergt mogen hun raceoverall in de kast laten hangen, maar toch zit hun job er nog niet op. In de hospitality-ruimte aan de voet van Eau Rouge wachten immers nog een duizendtal genodigden van de Belgian Audi Club... "J.G. Malvoy, toenmalig voorzitter van de Club, heeft toen iedereen te woord gestaan. Jean-François en ik hadden dan weer de opdracht gekregen om onze volledige voorbereiding uit de doeken te doen", gaat Tim Verbergt door. "Ik denk dat we samen ongeveer een uur gepraat hebben. Wat volgde, was een enorm applaus, een hart onder de riem door onze gasten."
Bekijk hieronder nog eens een samenvatting van de 12 Uur van Spa 2006, met om te beginnen een blik op de uitgebrande Audi en een interview met teamgenoot Jean-François Hemroulle.
Foto's: Marnik Mouchaers
Tweet