Corona-kronieken: De dag van Marc VDS en Bas Leinders
Zaterdag 25 juli 2015 - 16:30 uur
Team Principal Bas Leinders ziet de twee BMW Z4 GT3's van Marc VDS Racing op de zevende en tiende positie aan een verregende openingsfase beginnen. Voor de ex-F1-testrijder is 2015 het eerste seizoen waarin hij uitsluitend die rol vervult. "Tot het jaar ervoor oefende ik een soort dubbelrol uit en was ik naast teammanager ook rijder", herinnert Leinders zich. "Ik streef altijd naar perfectie, maar dat was op die manier onmogelijk. Bovendien had ik gemerkt dat we met die werkwijze niet altijd de juiste beslissingen namen.""Tijdens de 24 Uur van de Nürburgring 2014 hadden we met mijn wagen twee ronden verloren door een probleem met het gaspedaal. Ik zat aan het stuur en crashte een halfuur na de andere auto. Iemand had toen de beslissing moeten nemen dat het zinloos was om alles uit de kast te halen, maar omdat ik zelf aan het stuur zat, kon ik niet helder nadenken om zelf die knoop door te hakken. Toen ik me een jaar later volledig concentreerde op de rol van Team Principal, heb ik gemerkt dat ik beter werk kon leveren. Dat kwam tot uiting in een organisatie van een hoger niveau, beslissingen die op een efficiëntere manier naar de rijders werden gecommuniceerd, enzovoort."
Zaterdag 25 juli 2015 - 18:40 uur
De race is een aaneenschakeling van neutralisaties en dat gebeurt vijf jaar geleden nog met twee safety cars. Die dubbele trein creëert sportieve ongelijkheid, waarover Leinders zijn beklag doet op de officiële live streaming. Hoewel de Belgische BMW's nadeel hebben ondervonden van de interventies van de wedstrijdleiding, ogen beide wagens verschrikkelijk snel en dat is deels te danken aan de steun van het moederhuis. "Het team is jaar na jaar blijven groeien en ook de steun van BMW Motorsport werd elk jaar belangrijker", gaat de teammanager door. "Die technische en financiële steun kwam er voor het eerst in 2013. Voor Marc van der Straten was het team vooral een uitlaatklep en een manier om zijn naam te tonen, terwijl ik degene was die focuste op sportieve prestaties en dan ook, met succes, ben blijven pushen om die fabriekssteun uit te breiden."Zaterdag 25 juli 2015 - 22:20 uur
Na iets minder dan zes uur racen loopt het fout voor de regerende winnaars. Laurens Vanthoor vormt opnieuw een team met Markus Winkelhock en René Rast op een Audi R8 LMS van WRT, maar hij laat zich opjutten in het verkeer en kan zijn frustraties niet bedwingen. De rijlijn is droog, maar daarbuiten is het op eieren rijden. De Audi-rijder gaat van de baan en zo verliest de grote rivaal van Marc VDS zijn grootste troefkaart."Ik wil wel benadrukken dat het op dat moment weer om een gezonde rivaliteit ging. Er was een conflict tussen onze teams in 2012, nadat we een klacht hadden ingediend tegen de pitprocedure van WRT. Pas in Parijs hebben we toen ons gelijk gehaald, ook al kreeg WRT een boete en geen sportieve straf, waardoor ze kampioen bleven in de Blancpain Endurance Series. Twee jaar later hebben we dat geschil echter bijgelegd met Vincent Vosse en François Verbist en konden we weer door dezelfde deur."
Zondag 26 juli 2015 - 9:30 uur
De hele nacht strijden de Mercedes SLS van Rowe Racing, de tweede Audi R8 LMS van WRT en de beste BMW Z4 van Marc VDS, die met Maxime Martin, Augusto Farfus en Dirk Werner aan het stuur, voor de leidersplaats. Pas na zeventien uur wordt de auto van de Brusselaar als koploper gesignaleerd. Het team uit Charleroi aast op revanche na de nipte nederlaag van 2014 - door ABS-problemen kwam de Z4 toen zeven seconden tekort - en de vooruitzichten zijn steeds rooskleuriger.Zondag 26 juli 2015 - 10:50 uur
Verstomming in het team van Marc VDS Racing. Dirk Werner schuift van de baan in Bruxelles en een motorprobleem geeft aan dat de #45 de overwinning mag vergeten. Bas Leinders: "Als teammanager mag je de focus op zo'n moment niet verliezen, want we hadden uiteraard nog een ander ijzer in het vuur voor de overwinning. Ik heb de teamleden snel proberen troosten en duidelijk gemaakt dat we met de andere auto konden winnen. Iedereen begreep die boodschap gelukkig, maar dat zijn natuurlijk geen eenvoudige momenten."Zondag 26 juli 2015 - 16:00 uur
De zorgen van Marc VDS zijn maar van korte duur, want niet veel later heeft de andere auto van het team, met Eupenaar Markus Palttala, Nicky Catsburg en Lucas Luhr aan de knoppen, de leiding overgenomen. Niemand kan het ritme van de overgebleven BMW Z4 volgen en op een halfuur van het einde telt de #46 een ronde voorsprong op de verzamelde tegenstand. "Dat lijkt veel, maar die bonus hebben we vijf uur lang opgebouwd en is er natuurlijk ook gekomen door de problemen bij de anderen. Ik heb de rijders bewust niet gevraagd om in te houden, omdat ik geen concentratieverlies wou veroorzaken en omdat we niet vreesden om ook met die auto pech te kennen. Het motorprobleem op de andere auto was immers te wijten aan een montagefout."Zondag 26 juli 2015 - 16:30 uur
Bij de zevende poging is het eindelijk raak voor Marc VDS Racing. Voor het team van graaf van der Straten betekent het echter de zwanenzang in de GT-racerij. Enkele dagen na de overwinning in de Belgische Ardennen krijgt Bas Leinders zijn ontslag en in oktober wordt het afscheid aangekondigd. Was Marc VDS Racing actief gebleven zonder de zege in Spa? "Integendeel, Marc van der Straten had al voor de race beslist om te stoppen. In zekere zin wou hij ook niet winnen, want dan had hij geen excuus om de stekker uit het project te trekken", sluit Leinders af. "Toen de #45 uitviel, probeerde hij her en der de schuld bij BMW te leggen, maar dat werd nutteloos toen bleek dat de andere auto de wedstrijd zou winnen. Ik heb hem bijna uit de motorhome moeten sleuren om het succes te komen vieren in de pitbox..."In onderstaande video kunt u nog een laatste maal de sfeer opsnuiven binnen het team, bij hun jacht naar de zege in de 24 Uur van Spa van 2015.
Marc VDS Team @ 24h of Spa - Blancpain Endurance Series 2015 from Lapino Albino on Vimeo.
Foto's: Marc VDS Racing, Martijn Wouters, Arne Simons, Racing International Photography
Tweet