van der Horst

Corona-kronieken: De laatste bocht van de laatste ronde

BTCC Oulton Park 2011
BTCC Oulton Park 2011
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. In deze tekst leggen we, met tekst en beeld, een van de gouden regels in de autosport uit: voorkom koste wat kost een aanrijding met je teamgenoot. En al zeker in de laatste bocht van de laatste ronde!
  • Hamofa Performance
In juni 2011 is het Brits kampioenschap voor toerwagens te gast in Oulton Park, de uitdagende omloop in de buurt van Liverpool. Honda-rijder Matt Neal is de leider in het kampioenschap en heeft er, zeker in een competitie als het BTCC waar regelmaat uitermate belangrijk is, alle baat bij om punten te blijven scoren. In de eerste wedstrijd rijdt hij even aan de leiding, al komt hij uiteindelijk niet verder dan een achtste positie. In de tweede race gaat het licht echter volledig uit.

In het script van de tweede wedstrijd staan wisselvallige weersomstandigheden en een dubbelzege voor beide Honda, met Gordon Shedden voor teamgenoot Matt Neal. Alleen volgt laatstgenoemde het script hoegenaamd niet. In de laatste bocht van de laatste ronde plaatst hij een onmogelijke aanval. Neal beseft al snel dat hij in de penarie zit, maar er is niets meer aan te doen: hij raakt zijn teamgenoot en beiden schuiven rechtdoor in de grindbak. Voor Matt Neal is het verhaal afgelopen - gelukkig is zijn vader de eigenaar van het team - terwijl Shedden de meubelen nog min of meer kan redden met een zesde plek.

Het ongeloof is dan ook immens in het kamp van RML en Jason Plato, die onverwacht als winnaars uit de bus komen. Let echter vooral op de reactie van het Honda-kamp, dat de geplande dubbelzege nooit zal kunnen vieren...
 

Foto: YouTube



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Circuit Internationaal op donderdag 2 april 2020.
  • 24 Hours of Zolder

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons