van der Horst

Corona-kronieken: De onverwachte dubbelzege van RBM

Andy Priaulx en Bart Mampaey
Andy Priaulx en Bart Mampaey
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. RBM maakt vandaag furore in de DTM, maar werd natuurlijk ook wereldkampioen WTCC met Andy Priaulx. In 2010 wint de Brit in Monza, maar wel op een manier die nooit eerder is vertoond.
Het wereldkampioenschap voor toerwagens van 2010 is een driestrijd tussen SEAT, Chevrolet en BMW. Net voor de afspraak in Zolder - waar we later op terugkomen - staat de snelheidstempel van Monza op het menu, met naar goede gewoonte twee sprintwedstrijden van een twintigtal minuten.

Andy Priaulx (RBM)
Andy Priaulx (RBM)
Regerend kampioen Gabriele Tarquini trekt naar eigen land als WK-leider en stevent af op een derde overwinning van het seizoen. Alleen staat Monza bekend om zijn lekke banden en zal niet alleen de Italiaan daar het slachtoffer van worden. En wat daarna gebeurt, speelt alleen maar in de kaart van Racing Bart Mampaey, het Mechelse team dat twee BMW 320si in de strijd heeft voor Andy Priaulx en Augusto Farfus. Onvoorstelbare autosport!

"De laatste ronde was onvergetelijk natuurlijk", gaf ook winnaar Andy Priaulx toe tijdens de persconferentie. "Ik bevond me in derde stelling, zonder auto voor mij en met een hele reeks concurrenten in mijn kielzog. Ik moest het dus doen zonder slipstream en zat in een kwetsbare positie. Plots zag ik dat zowel Tarquini en Huff te kampen kregen met een lekke band. Het was belangrijk om geduld te tonen, alleen zo kon ik deze zege op mijn naam schrijven."

Wat er precies gebeurde, kan u ontdekken in deze video...
 
Foto's: BMW Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in FIA World Touring Car Championship op donderdag 23 april 2020.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2023 Autosport.be - Contacteer ons