van der Horst

Corona-kronieken: De spannendste WRC-finish ooit

Julien Ingrassia en Sébastien Ogier vieren in Jordanië
Julien Ingrassia en Sébastien Ogier vieren in Jordanië
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. Twee tiende van een seconde: dat was de uiteindelijke kloof tussen winnaar Sébastien Ogier (Citroën) en Jari-Matti Latvala (Ford) na afloop van de Rally van Jordanië 2011. Het kleinste verschil in geschiedenis van het WK Rally!

Startschot wordt losse flodder

Jordanië vormt van 14 tot 16 april de vierde afspraak op de WRC-kalender van 2011, maar de organisatie van de wedstrijd kent een valste start. Door de opstanden in buurland Syrië heeft het vrachtschip met het materiaal immers vertraging opgelopen. De deelnemers moeten de verkenningen afwerken met 4x4-voertuigen van de organisator en niet veel later wordt beslist dat de eerste wedstrijddag volledig geschrapt wordt. De vierde WRC-manche zal dus slechts veertien en niet twintig klassementsproeven tellen.

Sébastien Ogier (Citroën)
Sébastien Ogier (Citroën)
De openingsfase op zaterdag doet meteen een hevige strijd vermoeden, maar in eerste instantie wel tussen Citroën-teamgenoten Sébastien Loeb en Sébastien Ogier, die na twee proeven samen aan de leiding gaan. Een betere startpositie geeft de jongste Fransman later die dag toch een voordeel. Ondertussen is Jari-Matti Latvala de beste Ford-rijder in de wedstrijd, al telt hij na drie proeven al bijna tien seconden achterstand.

Tactisch steekspel

Loeb wil als derde aan de laatste dag beginnen om het parcours minder schoon te vegen en in het midden van de laatste proef van de tweede dag laat hij moedwillig enkele seconden wegtikken. Latvala wordt echter op de hoogte gebracht van Citroëns tactiek en doet net hetzelfde op enkele meters van het einde. Het Ford-kamp slaagt in zijn opzet, maar de achterstand op Ogier bedraagt op die manier wel meer dan 33 seconden!

Jari-Matti Latvala (Ford)
Jari-Matti Latvala (Ford)
Sébastien Ogier is de onbedreigde leider voor aanvang van de slotdag. Omdat hij het parcours moet openen, wordt hij desondanks in het nauw gedreven. Loeb en Latvala zijn sneller onderweg en knabbelen aan hun achterstand. De zevenvoudige wereldkampioen maakt echter enkele foutjes en daardoor is het de Fin die de achtervolging leidt. Na de negentiende en voorlaatste proef gebeurt het onvermijdelijke: Latvala grijpt de koppositie met een halve seconde voorsprong op zijn rivaal. En toch worden de rollen in de beslissende twintigste proef nog omgedraaid. Sébastien Ogier haalt het met amper twee tiende seconde, het kleinste verschil waarmee ooit een WRC-manche is gewonnen.

Wist u nog?

...Dat ook Thierry Neuville ooit een rally van het wereldkampioenschap heeft gewonnen met minder dan een seconde bonus? Onze landgenoot had met zijn Hyundai I20 Coupe WRC zeven tiende minder nodig dan Ford-rijder Elfyn Evans om de Rally van Argentinië te winnen in 2017. Hij staat daarmee derde in die fictieve ranglijst, achter de zege van Marcus Grönholm (Ford) in Nieuw-Zeeland, waar hij in 2007 drie tiende overhield op Sébastien Loeb (Citroën).

Herbeleef hieronder een van de meest onvergetelijke Power Stages uit het geschiedenis van het WK. En die zege van Neuville? Daar komen we morgen op terug!
 

Foto's: Citroën Racing - M-Sport



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in FIA World Rally Championship op dinsdag 21 april 2020.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons