van der Horst

Corona-kronieken: De spectaculaire BTCS-crash van Julien Schroyen in Dijon

Julien Schroyen en Armand Fumal
Julien Schroyen en Armand Fumal
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. In 2007 staat een jonge Luikenaar aan de start van de BTCS. Julien Schroyen toont meteen zijn talent, maar komt in Dijon om een wel heel andere reden in de kijker te staan.
Trading Performance Racing - Renault Mégane Trophy
Trading Performance Racing - Renault Mégane Trophy
De Belgian Touring Car Series (BTCS) bracht aan het begin van deze eeuw adembenemende autosport naar de Lage Landen, maar het kampioenschap van PRC Group trok ook geregeld naar de Franse Bourgogne voor een raceweekend op het gewezen F1-circuit van Dijon. De jaargang 2007 is een succes, met volle startvelden en merken als Renault, Audi, Jaguar, Peugeot en BMW die strijden om de prijzen. Renault is het best vertegenwoordigd, met onder meer twee exemplaren van de Mégane ingezet door Trading Performance. Een van de wagens wordt bestuurd door twee landgenoten: Armand Fumal en de jonge Julien Schroyen.

"In 2007 racete ik voor het eerst met een dak boven mijn hoofd, na twee seizoenen in de Formule Renault en evenveel Belgische titels in de categorie voor rijders jonger dan 21", herinnert Julien Schroyen zich. "Om financiële redenen maakte ik de overstap naar de BTCS, in de hoop een carrière uit te bouwen in de uithoudingsraces. In mijn eerste seizoen vormde ik meteen een bedreiging voor de favorieten, vooral toen we naar het einde toe beschikten over een betere motorspecificatie. De Mégane Silhouette is tot op vandaag een van de aangenaamste bolides die ik ooit bestuurd heb. Het was een echte racewagen, waar over elk detail was nagedacht. Een prachtige herinnering."

Misverstand in het verkeer

Traxx Racing Team - Alfa Romeo 147
Traxx Racing Team - Alfa Romeo 147
In de aanvangsfase van de tweede wedstrijd hebben David Hallyday, in de tweede Mégane van het team, en Julien Schroyen de achtervolging ingezet op Peugeot-rijder Philippe Stéveny, die het lastig heeft om beide rijders achter zich te houden. De Franse singer-songwriter toont weinig geduld wanneer hij voorbijgaat aan de tragere Alfa Romeo van Bart Van den Broeck. Die laatste houdt vooral Julien Schroyen, die aan de rechterkant voorbijkomt, in de gaten. Het komt tot een contact tussen de drie wagens en het is voornamelijk de Belgische Renault-rijder die het incident niet snel zal vergeten.

"Ik voelde meteen dat de auto overkop ging en herinnerde mij de veiligheidspositie die ik bij mijn debuut geleerd had van Marc Duez: de armen gekruist op de borstkas en de benen intrekken", doet Schroyen zijn verhaal. "De daaropvolgende seconden leken erg lang te duren, want ik voelde de auto glijden op zijn dak en zag de vuurvonken en de losgekomen brokstukken. Ik wachtte een impact af, maar de auto bleef glijden en begon te tollen in de grindbak, om uiteindelijk achter de vangrail tot stilstand te komen. Ik kwam ongeschonden uit het ongeval: op beeld leek het erg spectaculair maar een zware klap kwam er niet."

Bart Van den Broeck - Chris Voet
Bart Van den Broeck - Chris Voet
Vooral David Hallyday was misnoegd, zoals blijkt uit het interview dat hij geeft aan onze collega's van RTL Sport. Toenmalig koersdirecteur Laurent Voogt had weinig oren naar het verhaal van de Fransman, die de inhaalbeweging duidelijk buiten de twee witte lijnen van het circuit had ingezet. Bovendien wijkt de Antwerpenaar aan het stuur van de Alfa Romeo niet af van zijn lijn. Het volledige incident kunt u nog eens bekijken in onderstaande video...
 

Foto's: Martijn Wouters - PRC Group/Letihon



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Circuit Nationaal op zondag 19 april 2020.
  • Shopa

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons