van der Horst

Corona-kronieken: De verjaardagsduik van Jari-Matti Latvala

Wat er overbleef van de Ford Focus RS
Wat er overbleef van de Ford Focus RS
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. Aan stevige crashes geen gebrek in onze rubriek, maar wat de rallysport betreft draagt deze rolpartij misschien wel de kroon. Getekend: Jari-Matti Latvala en Miikka Anttila.
Wie anders dan Citroënspeerpunt Sébastien Loeb domineert de openingsfase van het wereldkampioenschap rally 2009. De Fransman heeft de eerste drie manches vlotjes op zijn palmares gezet, maar in Portugal lijkt de 24-jarige Jari-Matti Latvala in betere doen. De Fordrijder viert zijn verjaardag en doet dat met een besttijd in de tweede en de derde proef. In de proef van Malhao, de laatste van de eerste lus, raakt hij op een cruciaal moment in de war door de nota's van zijn corijder Miikka Anttila. De Focus RS WRC raakt van de weg af en duikt in het Portugese ravijn.

Tweehonderd meter en twaalf omwentelingen later komt de rallybolide tot stilstand tegen een boom. De crew is ongedeerd, maar de Fin mag vanzelfsprekend zijn koffers pakken. "Het ongeval ziet er verschrikkelijk uit, maar de veiligheidskooi van de auto heeft zijn werk gedaan", legt Tim Jackson uit, destijds Latvala's ingenieur bij BP Ford Abu Dhabi. "De rijder en corijder
Het 'traject' van Jari-Matti Latvala
Het 'traject' van Jari-Matti Latvala
werden beschermd door het gebruik van relatief buigzaam materiaal. De rolkooi werd in die mate vervormd dat er voldoende energie werd opgevangen om de inzittenden veilig te houden. Bovendien kunnen verschillende delen van de auto weer opgebouwd en gebruikt worden. De invoering van strengere veiligheidsvoorzorgen - zowel in het reglement als uit eigen keuze - heeft haar waarde bewezen."

Naar goede gewoonte kunt u de hele situatie nog eens bekijken op videobeelden, maar let ook zeker op de aanwijzingen op het fotomateriaal, die precies de omvang van deze crash weergeven.
 

Foto's: Ford Motor Company



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in FIA World Rally Championship op maandag 18 mei 2020.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons