van der Horst

Corona-kronieken: De vliegende start van de Formule E

Nico Prost - Renault e.DAMS
Nico Prost - Renault e.DAMS
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. Hier keren we terug naar september 2014, toen de Formule E in Peking zijn allereerste wedstrijd afwerkte en al meteen de toon zette voor wat het publiek in de toekomst kon verwachten.
  • Powercars
In 2014 begon het allemaal voor de Formule E. Voor het eerst werd er een wedstrijd afgewerkt met een formulewagen die puur elektrisch zou aangedreven worden. Hoewel er toen een aantal criticasters waren - overigens nu nog altijd - ging Alejandro Agag door met zijn plan. Ook de kalender oogde niet slecht, met grootsteden die hun deuren openden voor de nieuwe serie: Miami, Long Beach, Moskou, Buenos Aires, Londen, enz. Maar alles begon dus op 14 september 2014 in Peking. Het circuit was gelegen aan het befaamde Bird's Nest Stadium, dat zijn hoogtepunt kende tijdens de Olympische Spelen in 2008 en nu het decor was voor een van de meest besproken wedstrijden ooit in de Formule E.

Start van de allereerste Formule E-wedstrijd
Start van de allereerste Formule E-wedstrijd
Nico Prost, die als allereerste ooit de pole bemachtigde, schoot uit de startblokken met in zijn zog Lucas di Grassi en Daniel Abt. Net daarachter kon Nick Heidfeld snel de vierde plaats overnemen van Karun Chandhok en dat feit zou later belangrijk blijken. Tijdens de eerste helft van de race bleef iedereen mooi op zijn plek, tot het tijd was voor de pitstops. Prost bleef ook met een nieuwe batterij op kop, maar het waren niet de Abt-jongens die achter de Renault e.DAMS reden, maar de Venturi van Nick Heidfeld. De aanpak van de Duitser hield risico's in, want wegens de opgelegde minimumtijd voor de wagenwissel moest hij uitzonderlijk traag richting de uitgang van de pitlane rijden.

Ondanks de verloren tijd ging de Duitser op jacht naar de Fransman, waarbij hij ronde per ronde dichterbij kon kruipen. Uiteindelijk slaagde Heidfeld in zijn opzet en kwam hij in het slipstream van Prost terecht. Met nog één bocht te gaan waagde Heidfeld zich aan een inhaalmanoeuvre, maar het liep he-le-maal fout. De Fransman wou te laat de deur dicht gooien, waardoor de Venturi-wagen over de kerbs vloog en ondersteboven eindigde. Beide rijders werden uitgeschakeld en di Grassi mocht zich onverwacht de allereerste winnaar ooit noemen in de Formule E. En Prost en Heidfeld? Zij besloten de race met een felle discussie.
 


Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op woensdag 1 april 2020.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons