van der Horst

Corona-kronieken: De vlucht van Stéphane Ortelli

Stéphane Ortelli
Stéphane Ortelli
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. Van sommige crashes kunt u zich afvragen hoe de betrokken rijder er in godsnaam zonder kleerscheuren is van afgekomen. Stéphane Ortelli had in deze horrorcrash in ieder geval een uitstekende engelbewaarder!
Alvorens als klantenteam met een Peugeot aan de start te komen van de European Le Mans Series en de 24 Heures du Mans, probeert Oreca op te boksen tegen de fabrieksteams met een zelfgebouwde Courage-ORECA LC70. Twee exemplaren komen aan de start van de ELMS editie 2008: enerzijds bestuurd door Stéphane Ortelli en Soheil Ayari, anderzijds met Olivier Panis en Nicolas Lapierre aan de knoppen.

De campagne verloopt dramatisch en pas in Spa-Francorchamps, tijdens de derde manche van het kampioenschap, worden er punten gescoord. Enkele weken daarvoor was de uithoudingscompetitie te gast op het snelle circuit van Monza, waar het Franse team op een ronduit aparte manier de aandacht opeiste.

Stéphane Ortelli bevindt zich in de slotfase in twintigste positie wanneer zijn prototype plots uitbreekt in de aanloop naar de eerste chicane. Zoals wel meer gebeurde in die periode, stijgt zijn bolide op, om na verschillende spectaculaire capriolen tot stilstand te komen tegen de vangrail. De Monegask komt, ondanks een gebroken enkel, met de schrik vrij, al zullen zowel rijder als auto forfait moeten geven voor de Belgische afspraak enkele weken later.
 

Foto: Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in European Le Mans Series op zaterdag 4 april 2020.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons