van der Horst

Corona-kronieken: De woede van Philippe Alliot

Crash Force One Festina Chryler Viper GTS-R
Crash Force One Festina Chryler Viper GTS-R
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. Deze crash (en de daaropvolgende Franse colère) van Philippe Alliot was u misschien al vergeten. Hieronder vindt u niet alleen de beelden, maar ook het interview met de Fransman...
2003 is een rampzalig seizoen voor de Chrysler Viper in het FIA GT-kampioenschap. De Amerikaanse GT-bolide heeft de afgelopen twee jaar de overwinning gepakt in de 24 Uur van Spa, maar de weergoden gooien ditmaal roet in het eten. Larbre Compétition moet het afleggen tegen de intrinsiek tragere Porsche van Romain Dumas, Marc Lieb en Stéphane Ortelli, en moet later in het seizoen de handdoek in de ring gooien vanwege financiële problemen.

Force One Racing is het tweede topteam dat kiest voor de Viper, onder meer met onze landgenoot Anthony Kumpen aan het stuur. De Limburger kent echter het ene mechanische euvel na het andere en bereikt dat seizoen geen enkele keer (!!) de aankomst. Tot overmaat van ramp staat teamgenoot Mike Hezemans bij de Ardeense etmaalrace al na een halfuur in de bandenmuur van de Raidillon, als gevolg van een klapband.

Oschersleben vormde zeventien jaar geleden de achtste afspraak van het seizoen en ook daar zat het niet mee voor het Franse team. De wagen van het Nederlands-Belgische duo valt uit met... mechanische problemen, terwijl Philippe Alliot in de strijd voor de overwinning van het circuit wordt gekegeld door een overijverige Jamie Campbell-Walter in de Lister. De auto is verwoest en de Fransman pisnijdig.

"Dit is volstrekt onaanvaardbaar", opent de Viper-rijder het interview, nota bene bij de uitgang van de pitlane, terwijl de race wordt geneutraliseerd. "Eerst raakt hij me bij de start en nadien, hoewel ik hem voorbijlaat op het rechte stuk, stuurt hij plots naar links aan 260 km/u en word ik in de pitmuur gekatapulteerd." Alliot onderbreekt vervolgens het interview om het circuit op te lopen en de Lister-rijder zijn ongenoegen te tonen. Nadien verklaart hij nog: "Ik noem dat een zelfmoordactie. Ik hoop dat de beelden beschikbaar zijn en dat zijn licentie wordt ingetrokken. We hadden hier allebei niet ongeschonden kunnen uitkomen en de auto is verwoest. Of ik klacht wil indienen? Wat ik wil doen, is mijn vuist in zijn gezicht zetten."
 

Foto: Youtube



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in FIA GT Series op zaterdag 28 maart 2020.
  • Powercars

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons