Corona-kronieken: Hoe Enzo Ide de gevestigde waarden het nakijken gaf
Het seizoen 2016 van de Blancpain GT Series Sprint Cup brengt waarschijnlijk het sterkst bezette veld ooit van SRO's sprintkampioenschap, dat meer en meer toespitst op professionele piloten en constructeurs. Bovendien wordt er voortaan gewerkt met een gemiddeld rijdersgewicht, zodat de lichtgewichten wat extra ballast aan boord krijgen. Onze landgenoot verschijnt samen met Christopher Mies aan de start op een gloednieuwe Audi R8 LMS GT3 uit het WRT-kamp, een wagen waarmee alle rijders van het merk op gelijke voet beginnen. "WRT en ik hebben geprofiteerd van het debuut van de nieuwe Audi om op bijna ieder circuit van de kalender te testen. We kwamen dus beter voorbereid dan ooit aan de start."
Negatieve reacties
Desondanks beginnen Ide en Mies het seizoen met een bescheiden dertiende en achtste plek op het circuit van Misano. Maar de rest van het jaar zal de wagen met startnummer #33 slechts eenmaal naast het podium finishen. Met een schitterende overwinning op Brands Hatch - een echt rijderscircuit - is de toon meteen gezet. Ide heeft een goede start, moet enkel zijn meerdere erkennen in Bernd Schneider en na de gebruikelijk bliksemsnelle WRT-pitstop maakt Mies vervolgens de klus af. Op de Nürburgring wint de Audi #33 de kwalificatierace, maar op zondag resulteren een mindere start en ditto pitstop uiteindelijk in P4.Na de moeilijke openingsrace is dus snel duidelijk geworden dat Enzo Ide zal meestrijden voor de titel. De Audi-rijder is erg gemotiveerd, maar dan wel om een heel bijzondere reden. "Natuurlijk race ik vooral voor mezelf, maar veel mensen hebben nooit in mijn talent geloofd of beweerden dat ik niet op dit niveau thuishoor. Dat heeft een zekere frustratie achtergelaten. Ik kan begrijpen dat niet iedereen mij als kampioen verwacht had in de Blancpain GT Series Sprint Cup, maar door die vervelende reacties stond het huilen me soms nader dan het lachen. Ik heb er dan ook alles aan gedaan om het tegendeel te bewijzen."
Autosport als hobby
In Hongarije neemt het Belgisch-Duitse duo de leiding in het kampioenschap met een eerste en tweede plaats. Voor het finaleweekend in Barcelona valt Robin Frijns in voor Mies, die voorrang moet geven aan de ADAC GT Masters. Na een dominante vertoning in de kwalificatierace kan de titel Ide bijna niet meer ontglippen, maar een ambitieuze Frijns gooit bijna nog roet in het eten in de laatste ronde. Na een gecontroleerde wedstrijd lanceert de Nederlander in extremis nog een 'divebomb' op de Bentley van Andy Soucek voor de tweede plek. Na een ferme tik kunnen beide wagens hun weg vervolgen en na 33 ronden komt de Audi #33 als derde over de meet. Ide wint het kampioenschap uiteindelijk met maar liefst 35 punten voorsprong op AMG-rijders Maxi Buhk en Dominik Baumann."Het is een droom om dit kampioenschap op mijn erelijst te kunnen zetten", reageert de kersverse kampioen op zondagavond. "Nogmaals, onze ambitie voor dit seizoen was een top 10-notering. Ik kan het dus bijna niet geloven! Mijn dank gaat uit naar iedereen met wie ik heb samengewerkt, maar vooral naar Christopher. Hij heeft een groot aandeel in mijn progressie. We verstaan elkaar door en door en ik vind het dan ook bijzonder jammer dat hij er dit weekend niet bij kon zijn."
Ide blijft wel benadrukken dat autosport voor hem een hobby is en zal blijven. "Velen blijven mij dan ook minachtend een amateurrijder noemen, maar de vergelijking tussen mijn rondetijden en die van een professionele rijder spreekt boekdelen. Om een hoger niveau te bereiken, zou ik mijn professionele activiteiten moeten opgeven, maar dat wil ik niet. Ik heb te veel respect voor het jarenlange harde werk van mijn ouders om dat nu zomaar allemaal overboord te gooien."
Foto's: Arne Simons, Racing International Photography
Tweet