Corona-kronieken: Maxime Martin, aangename kennismaking
Kop en schouders
De carrière van Maxime Martin is op z'n minst atypisch te noemen. Alles begon weliswaar met een vierde plek in de Formule Renault 1.6 - na enkele races in de VW Fun Cup - maar nadien koos hij steevast voor een wagen met een dak. Na onder meer een titel in de Franse Renault Clio Cup, maakte Martin de overstap naar het internationale podium, met een auto die misschien al uit uw geheugen was gewist. In 2009 reed hij op het circuit van Silverstone naar de pole positie en een overwinning tijdens het openingsweekend van het FIA GT3-kampioenschap. Zijn strijdros: de meer dan opvallende Morgan Aero Super Sport!"Ik ben in de wolken met de pole positie, vooral omdat ik slechts één ronde nodig had om een snelle tijd op de tabellen te toveren", was de reactie van de Belgische teamgenoot van Gaël Lesoudier. Steevast was hij sneller dan de verzamelde concurrentie en de overwinning, de eerste voor Morgan in meer dan 55 jaar, in de tweede wedstrijd van het weekend leek dan ook een evidentie. "Mijn voorsprong steeg inderdaad gestaag, maar een oliespoor kostte ons bijna een plaats op het podium!"
Regenwonder
Geduldig timmerde Maxime Martin aan de weg naar de top. De pole positie voor de 24 Uur van Spa 2011 maakte indruk, maar de omstandigheden op donderdagavond waren niet ideaal en misschien had niet iedereen alles uit de kast gehaald. Enkele maanden later stak de huidige Aston Martin-rijder echter nogmaals zijn neus aan het venster. Tijdens de FIA GT1-manche van 2012 op Circuit Zolder bestuurde hij een... Aston Martin DBRS9, een auto die zijn beste tijd had gehad.In wisselvallige omstandigheden greep Martin na iets meer dan tien minuten niet alleen de leiding in de wedstrijd, hij reed ook een indrukwekkende voorsprong bij elkaar op rijders als Fred Makowiecki of Markus Winkelhock. Zijn Russische teamgenoot Alexey Vasilyev was helaas niet van hetzelfde niveau.
Geniet nogmaals van de prestatie van onze landgenoot op Circuit van Zolder in onderstaande video!
Foto's: Martijn Wouters - DPPI/FIA GT3
Tweet