van der Horst

Corona-kronieken: Pas op voor de Safety Car!

De race startte achter de safety car
De race startte achter de safety car
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. In deze terugblik spelen niet de rijders of de teams, maar wel... de Safety Car een hoofdrol. En niet altijd op een onschuldige manier!
Voor het eerste incident keren we terug naar 2009. In de openingsronde van een WTCC-race in de straten van Pau vallen meteen verschillende slachtoffers. Niet verwonderlijk, want inhalen is er aartsmoeilijk en dus moet je risico's nemen in de startfase. Het gevolg is dat de race wordt geneutraliseerd, al wordt die beslissing veel te laat genomen. De Safety Car steekt bovendien op een onhandige - eufemisme - manier het circuit over, waardoor de aanstormende Franz Engstler (BMW) helemaal kansloos is.
 

Ook in de Formule 1 kan het op dat vlak weleens fout lopen, al ligt de fout hier eerder bij een roekeloze Nick Heidfeld (Sauber). Het voertuig van de medische assistentie moet tijdens een oefensessie voor de Braziliaanse GP uitrukken na een serieuze klapper van Enrique Bernoldi (Arrows), maar dat heeft de Duitser duidelijk nog niet te horen gekregen...
 

Het was trouwens niet de eerste keer dat de 'Medical Car' zelf moest opgelapt worden. In 2000 slaagt de Braziliaanse chauffeur van die auto erin om te crashen in de Tabac-bocht van het circuit van Monaco. Tot groot jolijt natuurlijk van het publiek.
 

Om af te sluiten brengen we een beeldfragment waarin niemand iets verkeerds doet. Integendeel: Yannick Dalmas, aan het stuur van de Safety Car tijdens een verregende kwalificatiesessie voor de 24 Uur van Le Mans, heeft ballen!
 


Foto: Racing International Photography

 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Circuit Internationaal op zaterdag 11 april 2020.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons