van der Horst

Corona-kronieken: Pedro's vliegende Aston

Aston Martin DBR9 - Pedro Lamy
Aston Martin DBR9 - Pedro Lamy
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. Deze crash voor de Aston Martin DBR9 van Pedro Lamy bracht amper schade teweeg, en toch blijft het incident in ons geheugen gegrift. Hieronder ontdekt u waarom!
De Aston Martin DBR9 GT1, waarvan zeventien exemplaren werden gebouwd, was vooral succesvol in Le Mans. De auto wint er tweemaal op rij de GT1-categorie, eerst met Darren Turner, David Brabham en Rickard Rydell (2007) en vervolgens met Antonio Garcia als vervanger voor de Zweedse toerwagenkampioen. De Britse constructeur zegeviert daarnaast bij zijn debuut in de 12 Uur van Sebring van 2005, waar Stéphane Ortelli dienst doet als derde man.

In dat jaar komt Prodrive trouwens ook met twee exemplaren aan de start van de 24 Hours of Spa. Om promotie te maken voor de nieuwe GT1-bolide, kiest Prodrive enerzijds voor David Brabham, Darren Turner en Stéphane Sarrazin, terwijl Peter Kox en Pedro Lamy de teamgenoten zijn van onze landgenoot Marc Goossens. De Aston Martin had eerder dat seizoen al de FIA GT-race in Silverstone - de Tourist Trophy - naar zijn hand gezet, maar in een regenachtige editie van de etmaalrace in de Ardennen zit er niet meer in dan een vijfde (voor Goossens) en zesde plaats.

Pedro Lamy
Pedro Lamy
In 2006 begint de Aston Martin DBR9 gebouwd door Prodrive aan zijn tweede seizoen in de uithoudingsracerij. In de American Le Mans Series worden twee officiële exemplaren ingeschreven om het op te nemen tegen de beide Corvette C6.R van Pratt&Miller. Op de eerste auto van Aston Martin Racing delen Stéphane Sarrazin en Tomas Enge het stuur, terwijl Darren Turner en Pedro Lamy zijn aangeduid om de tweede bolide de sporen te geven.

De Portugese ex-F1-rijder beleeft de schrik van zijn leven tijdens een trainingssessie voor de derde manche van het seizoen, betwist in Mid-Ohio. De Britse GT1 met startnummer #009 kent plots remproblemen en kiest opmerkelijk genoeg het luchtruim en niet de grindbak. Lamy legt maar liefst 142 feet of iets meer dan 43 meter af zonder de grond te raken, alvorens te landen en gelukkig niet over de kop te gaan. De auto is dan ook amper beschadigd en kan later starten in de wedstrijd.

Ter info: Pedro Lamy wordt nipt geklopt door onze landgenoot Thierry Neuville, die over de beroemde Colin's Crest van de Rally van Zweden... 44 meter in de lucht bleef.

Beelden van het bizarre en opmerkelijke incident vindt u hieronder terug.

 

Foto's: Aston Martin Racing, Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in American Le Mans Series op woensdag 27 mei 2020.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons