van der Horst

Corona-kronieken: De meest onverwachte zege van PK Carsport

PK Carsport - Saleen S7-R
PK Carsport - Saleen S7-R
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. Anthony Kumpen en Bert Longin hebben eind 2008 niets meer te winnen en trekken in vakantiemodus naar Argentinië voor de seizoensfinale van de FIA GT. En toch gaat het Belgische duo met de grootste beker naar huis.
Twee racebolides liggen Anthony Kumpen zo nauw aan het hart dat hij ze nooit van de hand heeft gedaan: enerzijds de Porsche 993 GT2 waarmee hij aan het einde van vorige eeuw voor het eerst Belcar-kampioen werd, anderzijds de imposante Saleen S7-R die in 2008 werd ingeschreven in het FIA GT-kampioenschap van SRO. "Omdat het een ronduit prachtige wagen is, die bovendien nog eens fantastisch was om te besturen", herinnert Kumpen zich. "Het gebrek aan resultaten dat seizoen verandert daar niets aan."

SRT racet in 2008 wel met de Corvette C6.R
SRT racet in 2008 wel met de Corvette C6.R
Geen Corvette dus dat jaar voor PK Carsport, Anthony Kumpen en Bert Longin, want de Amerikaanse constructeur kampt met een tekort aan wagens en onderdelen. Het Limburgse team laat zijn oog vallen op een Saleen die een jaar voordien met succes werd ingezet door Zakspeed. "De auto werd destijds verhuurd aan Peter Zakowski en de verhuurder was op zoek naar een nieuw team om de auto te laten schitteren", vult Kumpen aan. PK Carsport is in die periode het fabrieksteam van de Italiaanse bandenleverancier Pirelli, en moet dus op zoek naar de juiste afstelling voor een wagen die gewoon is aan het Franse Michelin. En die zoektocht verloopt moeizaam...

Vergeten formule

PK Carsport is een jaar later weer te zien met de Corvette
PK Carsport is een jaar later weer te zien met de Corvette
"We trokken naar de openingsrace in Silverstone zonder data en dan staat je een moeilijke opdracht te wachten", weet de PK Carsport-rijder. "Na de eerste helft van het seizoen hebben we vervolgens een uitgebreide testsessie georganiseerd om het bandenprobleem op te lossen. We voelden ruim dertig verschillende setjes aan de tand en vonden eindelijk de juiste rubbersamenstelling die ons weleens succes zou kunnen bezorgen. Het enige probleem was dat Pirelli letterlijk elke mogelijke bandenset had meegenomen naar die test, maar de formule was kwijtgeraakt voor de optie die ons meer snelheid bezorgde. We konden dus weer helemaal opnieuw beginnen."

De resultaten laten dus op zich wachten, met een vierde plaats in de tweede confrontatie van de manche in Boekarest als beste prestatie, maar vooral ook een opgave tijdens de 24 Uur van Spa en de races in Adria, Brno, Nogaro en Zolder. De tandem Kumpen-Longin ziet dan ook weinig nut in de verre verplaatsing naar het Argentijnse San Luis die het seizoen moet afsluiten. "In samenspraak met Bert namen we contact op met Pirelli. Het seizoen was niet bepaald goede reclame geweest, dus stelden we voor om de laatste race aan onze neus te laten voorbijgaan. Pirelli weigerde. En maar goed ook!"

Anthony Kumpen - Bert Longin
Anthony Kumpen - Bert Longin
Onze twee landgenoten trekken in vakantiemodus naar het Potrero de los Funes Circuit en nemen vrouw en kinderen mee. Aanvankelijk lijkt er weinig beterschap in de maak, want de rondetijden tijdens de vrije trainingen en kwalificaties doen weinig goeds verhopen. Anthony Kumpen, die de gewoonte heeft om de start te nemen, laat die eer uitzonderlijk aan Bert Longin. "We waren op onze gebruikelijke positie te vinden, ergens in de tweede helft van de top 10", vertelt de mederecordhouder in de 24 Uur van Zolder. "Ik nam het stuur over zonder verwachtingen, maar plots begon ik tijd goed te maken op de leiders in de wedstrijd. Hoewel de auto dezelfde chrono's bleef rijden, was het alsof de rest stilstond."

Laatste ronde

Wanneer de leidende Corvette C6.R van Marcel Fässler in het laatste uur in de betonnen muur belandt, verrast PK Carsport vriend en vijand door de koppositie in het klassement over te nemen. Bert Longin is op weg naar de overwinning, al ziet hij op enkele minuten van het einde Mike Hezemans (Corvette) opdoemen in zijn spiegels. Onze noorderbuur kan druk uitoefenen, maar een beslissende aanval komt er niet. De Leuvenaar komt als winnaar over de meet en in het PK-kamp barst het feest los. Groot is dan ook de verbazing wanneer Longin in paniek een radioboodschap stuurt.

Podium FIA GT San Luis 2008
Podium FIA GT San Luis 2008
"Hij riep dat hij in de muur stond en dat de race verloren was", glimlacht Kumpen. "De vlaggenman stond in Argentinië zo hoog boven het circuit dat geen van beide rijders op de hoogte was dat de wedstrijd was afgelopen. De ophanging van de Saleen was volledig naar de vaantjes en ik herinner me even boos te zijn op Mike voor zijn actie. Het werd met andere woorden een vrij ongemakkelijk podium."

Pas op de terugweg naar het hotel komt de verklaring voor de meest onverwachte zege van PK Carsport. "We mochten op het circuit wandelen, want dat was de kortste weg terug naar het hotel. We merkten dat er heel wat zand lag op het nieuwe, Argentijnse circuit en dat het asfalt daardoor begon los te komen. Blijkbaar hadden de andere auto's daar heel veel last van en vormden wij een uitzondering op die regel. En zo moesten we Pirelli toch nog bedanken!"

Een samenvatting van die onvergetelijke race vindt u hieronder.
 


Foto's: Martijn Wouters, PK Carsport
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in FIA GT Series op maandag 8 juni 2020.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons