van der Horst

Corona-kronieken: Tom Coronel, superster op sociale media

Tom Coronel
Tom Coronel
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. Alsof hij nog niet genoeg fans heeft op de verschillende social media, is er voor Tom Coronel ook een plaats voorzien in de kronieken van Autosport.be. De Nederlander weet als geen ander hoe hij zichzelf in beeld moet brengen op de nieuwe media en niet zelden zorgt dat voor onvergetelijke momenten.
De Formula Nippon-kampioen van 1999 heeft ondertussen een carrière van maar liefst dertig jaar achter zijn naam staan, maar denkt nog niet aan stoppen. Coronel bereidt zich immers voor op een nieuw seizoen in de Wereldbeker voor toerwagens (WTCR), dat hij zal betwisten in een Audi RS3 LMS van Comtoyou Racing. De Nederlander is een ervaren rot geworden in die competitie, waar hij vooral gekend staat voor zijn activiteiten op de sociale media.

Tom Coronel - Comtoyou Racing Audi RS 3 LMS
Tom Coronel - Comtoyou Racing Audi RS 3 LMS
"In 2007 begon ik met YouTube, toen nog niemand wist wat dat was, twee jaar nadien begon ik met Twitter en niet veel later ben ik ook op de Facebook-trein gesprongen", herinnert hij zich. "Ik heb een extraverte persoonlijkheid en daardoor zijn die kanalen erg geschikt om direct contact te maken met de fans. Het was dan ook meteen een groot succes. Bovendien is het minder werk dan een interview afleggen met een journalist, want die vormt per slot van rekening altijd een tussenschakel tussen de rijder en het publiek."


In de loop der jaren is Coronel een referentie geworden op de nieuwe media. Naast zijn eigen kanalen, is hij het social media-bureau Booster Media Solutions opgestart, waarmee hij een groot aandeel heeft in de digitale communicatie van... het WTCR. "De fans weten al wat er op het circuit gebeurd is. Wat ze echt willen weten, is wat er achter de schermen gaande is. Ik vind het fantastisch om alles eromheen in beeld te kunnen brengen, zowel voor mezelf als voor het kampioenschap in zijn geheel."

Twee handen aan het stuur

Tom Coronel
Tom Coronel
Tom Coronel haalde vier jaar geleden de internationale pers door een incident na afloop van de WTCC-kwalificatie op de Nürburgring. Hij reed er met zijn Chevrolet naar een derde tijd op de uitdagende Nordschleife, tegen de oppermachtige Citroëns. Uit blijdschap filmde onze noorderbuur zichzelf live op weg naar de paddock. Het gevolg was een enorme controverse en een boete van 5000 euro. "Wat ik toen allemaal over me heen heb gekregen, dat is niet te geloven. Ik heb mezelf toen inderdaad gefilmd, maar dan wel nà het einde van de sessie, op de terugweg naar het team, en uiteraard met volledige controle over het stuur. De racedirecteur vond dat gevaarlijk rijgedrag omdat ik geen twee handen aan het stuur had. Mijn antwoord was dat ik dan ook nooit meer naar het publiek zou zwaaien. Toen werd hij nog kwader!"

Op 49-jarige leeftijd slaagt de gewezen winnaar van de F3 Masters in Zandvoort, dankzij de inspanningen op de sociale media, er nog altijd in om sponsors aan te trekken en te racen op het hoogste niveau. Hij snapt niet dan jongere rijders zijn voorbeeld niet volgen. "Ik neem geen blad voor de mond als ik zeg dat alle rijders lui en verwend zijn. Ze klagen alleen maar dat ze geen sponsors vinden, maar ondertussen ben ik wel nog altijd aan het racen."

Tom Coronel - Boutsen Ginion Honda Civic TCR
Tom Coronel - Boutsen Ginion Honda Civic TCR
Samen met Tom Coronel trekken we tot slot driemaal naar het stratencircuit van Vila Real, waar drie opmerkelijke momenten in zijn YouTube-carrière werden vereeuwigd. Om te beginnen blikken we terug op het WTCR-weekend van twee jaar geleden, waar Tom Coronel in zijn Honda van Boutsen Ginion Racing mee het slachtoffer wordt van de enorme crash in de openingsronde. De Nederlander twijfelt geen seconde om zijn GSM erbij te nemen. "Sébastien Loeb is op een dag naar me toegestapt om te vragen waarom hij nergens een overall vond met hetzelfde zakje ter hoogte van de bovenarm. Ik noem dat zakje weleens de 'Coronel-pocket' en heb die speciaal voor mezelf laten produceren. Ook dat weekend was ik opnieuw met mijn telefoon onderweg, hoewel de FIA er in principe tegen is. Veel van de beelden die ik die dag gemaakt heb, mocht ik van de organisatie trouwens niet gebruiken."

(Lees verder onder de video)
 

Tom Coronel - Chevrolet Cruze
Tom Coronel - Chevrolet Cruze
Drie jaar geleden betwist Tom Coronel het WTCC met een Chevrolet Cruze van ROAL Motorsport. In de eerste trainingssessie van het Portugese weekend loopt het echter meteen fout. "Zonder enige waarschuwing brak een wiel af en werd ik een passagier in mijn eigen auto. Het circuit was echter nog niet helemaal klaar en net op die plek ontbrak er nog een vangrail. Ik heb geprobeerd om de langste weg te nemen, om uiteindelijk tot stilstand te komen tegen een brandweerwagen. Een onwaarschijnlijke situatie, al zie je wel dat ik ondanks alles positief probeer te blijven in mijn reactie."

(Lees verder onder de video)
 

De Chevrolet was al van dienst in 2015, toen Tom Coronel en zijn collega's het nog moesten opnemen tegen het officiële Citroën-team. Een van die fabrieksrijders, de Chinees Ma Qing Hua, trapt tijdens de kwalificatiesessie tegen de schenen van onze noorderbuur. "Ik probeer altijd de limiet op te zoeken in wat ik laat zien, maar ik speel nooit toneel en blijf zo goed als altijd mezelf. In dit fragment was ik dus oprecht kwaad op mijn tegenstander, al was dat een zeldzaam moment. Positiviteit vind ik erg belangrijk en ik probeer altijd vooruit te kijken. De voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel!"
 

Foto's: KNAF, Tom Coronel Press, David Noels, Hans Van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in FIA World Touring Car Cup op maandag 25 mei 2020.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons