van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Björn Syx

Bjorn Syx - BMW M3 E30
Bjorn Syx - BMW M3 E30
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. 2020 had het jaar moeten worden van Björn Syx. De jonge West-Vlaming zou op zoek gaan naar de rallytitel bij de historics en een gooi doen naar de BMW M-Cup.

Hoe beïnvloedt de coronacrisis de sportieve plannen en hoe verandert de voorbereiding?

De coronacrisis gooit natuurlijk flink wat roet in het eten... Ons zeer kleurrijk programma dat we begin dit jaar bekendmaakten, is ondertussen al voor een groot deel gesneuveld. Onder meer Moorslede, Tielt, San Remo, Monteberg en de Sezoens Rally zijn geannuleerd op hun voorziene datum. We hopen dat die situatie zo snel mogelijk achter de rug is, zowel op economisch als op menselijk vlak.

Is er een gevolg waar mensen niet bij stil lijken te staan?

Economisch zal dit volgens mij een grote impact nalaten die enige tijd zal blijven nazinderen. Hopelijk kan iedereen die wil ondernemen deze crisis zo snel mogelijk vergeten en weer beginnen opbouwen.

Wat is je visie over het hernemen van de autosport, eens de crisis onder controle is?

Hoewel we de afgelopen weken meer en meer informatie hebben ontvangen, ook nu de circuits in ons land weer geopend zijn, blijft voor mij de vraag hoe die eerste wedstrijd er precies zal uitzien. Op dit moment ziet het ernaar uit dat we op het einde van de zomer weer aan competitie mogen denken, maar bevestigd is dat nog altijd niet. 

Simulatorracen boomt. Hoe ervaar jij deze vorm van racen?

Zelf ben ik ook even begonnen aan de racegame Dirt 2.0. Al snel merkte ik op dat je een volledige playseat-uitrusting moet hebben om een beter gevoel te krijgen. Maar ik heb het bewust niet aangekocht omdat ik van mijzelf weet dat ik hieraan enorm veel tijd zou spenderen. Het is natuurlijk zeer leuk en eveneens zeer verslavend, maar geef mij maar een echt stuur!

Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?

Het enige wat ik ondervind aan mijn eigen situatie, is dat ik veel tijd heb om klusjes in orde te brengen die anders bleven liggen. In mijn garage werk ik achter gesloten deuren voort aan gestrande projecten, maar die zijn intussen ook zo goed als allemaal afgewerkt...

Foto: Wilfried Geerts



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in Belgian Rally Championship op maandag 25 mei 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons