van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Erik Qvick

Erik Qvick
Erik Qvick
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Erik Qvick is een van de duizendpoten die de autosport rijk is. De Oostendse tuner-tovenaar tekent even vaak present op circuit als in rally.

Hoe beïnvloedt de coronacrisis de sportieve plannen en hoe verandert de voorbereiding?

VR Racing/Qvick Motors - BMW M3
VR Racing/Qvick Motors - BMW M3
De planning die we zo meticuleus hadden gemaakt, is uiteraard volledig voor de vuilbak. Het is koffiedikkijken wat betreft nieuwe datums zodat we evenementen als de Morocco Desert Challenge, de Romania Historic Rally en de Rally van Ieper opnieuw kunnen beginnen voorbereiden. We hopen vooral dat de nieuwe planning te combineren zal zijn met het Belcar Endurance Championship, de Belcar Historic Cup en Creventic's 12 Uur van Spa, allemaal zaken die óók op ons lijstje stonden. We wachten af... en evalueren zodra we de info hebben. Het positieve aspect is misschien wel dat we nu extra tijd hebben om wagens klaar te stomen. Nadeel daarvan dan weer is dat we een tekort hebben aan onderdelen die momenteel niet uitgeleverd kunnen worden....

Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?

Ook voor de crisis toesloeg, hadden we het reeds moeilijk om de juiste piloten te vinden en sponsors warm te maken voor bijvoorbeeld een programma in het Belcar Endurance Championship. Ik verwacht dat deze situatie, eenmaal deze crisis is overgewaaid, niet verbeterd zal zijn. Ik vrees dus dat we de komende jaren een mager deelnemersveld zullen hebben.

Is er een gevolg waar mensen niet bij stil lijken te staan?

John Rasse & Erik Qvick
John Rasse & Erik Qvick
Vergis je niet, er zullen gevolgen zijn waar we nog niet hebben bij stilgestaan. Momenteel bekijkt echter iedereen voornamelijk zijn eigen problemen en kijken we denk ik nog onvoldoende naar de toekomst. Iedereen trekt echter op zijn eigen tempo lessen, zo ben ik bijvoorbeeld nu reeds bezig om mijn activiteiten in de autosport bij te sturen zodat we het bedrijf een betere toekomst kunnen geven.

Wat is je visie over het hernemen van de autosport, eens de crisis onder controle is?

Ik zie het niet rooskleurig in, toch niet op de korte termijn. Mijn vrees is dat de autosport een sport zal worden voor kapitaalkrachtige mensen, waarbij kleine en/of semi-professionele teams niet langer de nodige fondsen gaan vinden om in deze sport mee te draaien.

Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?

Goh... (denkt na). Voor het ogenblik is het enige positieve dat we allemaal meer thuis zijn en dus meer tijd met elkaar kunnen doorbrengen en dingen samen doen die voorheen, wanneer we elk weekend wel ergens te velde stonden, praktisch onmogelijk bleken.

Foto's: Ronald Janssens, Niels Vaeck & Marnik Mouchaers



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Varia op donderdag 2 april 2020.
  • MF Racing

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons