van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Guillaume Dumarey

Guillaume Dumarey
Guillaume Dumarey
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Ondernemer Guillaume Dumarey heeft ervaring in heel wat verschillende kampioenschappen, maar daarnaast heeft hij ook een uitgesproken mening die hij hier met ons deelt.

Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?

Guillaume Dumarey
Guillaume Dumarey
Ik ben een van de zovele Belgische rijders die deze hobby grotendeels zelf financieren. Er komt hier en daar wel wat sponsoring voor een hobbyrijder bij kijken, maar dan is dat meer door iemands liefde voor de sport dan vanuit het idee om er een commerciële return uit te halen. Door de deelnames grotendeels zelf te financieren zijn we als hobbyrijder afhankelijk van een inkomen en de kans bestaat dat net dat inkomen de komende maanden wat lager zal liggen. Nu bevinden we ons nog in de euforie van de versoepelingsmaatregelen en de herneming van het 'normale' leven, maar ik verwacht dat die sfeer na de zomer zal omslaan. De hobbyrijders gaan het dan misschien met een iets kleinere wagen of een korter programma doen. Geen drama natuurlijk, en net als altijd komt er daarna wel weer een herstel. Ik vrees vooral voor de internationale GT-kampioenschappen, waar constructeurs een groot budget inpompen, maar waar tegelijkertijd een magere publieke belangstelling voor is. Ik denk dat die budgetten meer dan ooit tevoren in vraag gesteld zullen worden. De autoconstructeurs bloeden, kondigen grote ontslagrondes aan en moeten aankloppen bij de overheid voor steunpakketten. Verder spenderen in de autosport, dat krijgt een constructeur volgens mij niet meer verkocht.

Hoe kijk je naar sim- en esports-kampioenschappen?

SRT - Mercedes-AMG GT4 - Dumarey/Glorieux
SRT - Mercedes-AMG GT4 - Dumarey/Glorieux
Ik ben misschien al iets te oud en nooit echt een gamer geweest, maar ik vind er weinig aan. Hoe goed de makers van die games er ook in slagen om de wagens en de circuits na te bootsen, het voelt in de verste verte niet aan als een raceauto. Ik begrijp wel volledig dat verschillende kampioenschappen van die kans gebruikgemaakt hebben om in de aandacht te blijven van rijders en fans. Het is ook geweldig voor motorsportfans, die normaal nooit de kans krijgen in een echte raceauto te stappen, om eens aan de start te komen van een gerenommeerd kampioenschap, al is het dan virtueel. Ik hou nog altijd het meeste van de real stuff en dat is misschien ook de reden waarom ik opteer voor een handgeschakelde Nascar zonder ABS of tractiecontrole in plaats van een moderne en gesofisticeerde GT.

Hoe ziet een typische dag eruit sinds het begin van de quarantaine?

Ik hou van regelmaat en dus ben ik de dag altijd vroeg gestart. Tijdens de quarantaine is ons bedrijf overgestapt op halftijds werken. In de voormiddag was dat vooral met online meetings. In de namiddag bracht ik tijd door met het gezin of hielf ik mijn conditie op niveau. Ik ben van nature een piekeraar en dat kon ik van me afgooien door eens stevig te sporten. Rustig genieten tijdens de quarantaine heb ik maar weinig gedaan. Ik wou bezig blijven. Ik ben daarnaast heel blij dat bijna alle economische activiteit ondertussen weer opgestart is.

Hoe zien jouw plannen er momenteel uit wanneer de autosport in de herfst herneemt?

De VW Fun Cup van Guillaume Dumarey
De VW Fun Cup van Guillaume Dumarey
Dit jaar neem ik weer deel aan het Europese Nascar-kampioenschap in de Elite 2-klasse. Aangezien daar rijders uit alle werelddelen zijn ingeschreven, starten we later dan andere Europese kampioenschappen. Het seizoen zal bestaan uit vijf weekends tussen september en december. Ik heb er alvast heel veel zin in. Normaal stond ook de 25 Hours VW Fun Cup op het programma samen met mijn vrienden Jean Glorieux, Pol Van Pollaert en Stefan Talpe. We rijden onder de naam Petrolheads en het is een droom om die wedstrijd ooit eens te winnen. De 25 Hours gaat niet door in 2020, maar in 2021 zijn we zeker weer van de partij.

Is er een gevolg waar mensen niet bij stil lijken te staan?

Guillaume Dumarey - PK Carsport Chevrolet Camaro
Guillaume Dumarey - PK Carsport Chevrolet Camaro
We botsen op de limieten van globalisering. Dat merk je aan de snelheid waarmee het virus zich heeft kunnen verspreiden, maar ook aan hoe moeilijk bepaalde sectoren zich weer op gang trekken. Door het tijdsverschil waarmee elk land maatregelen ingevoerd heeft en die ook weer versoepelt, is het uiterst complex om een productieketting met toelevering vanuit de hele wereld weer vlot te trekken. Het beste voorbeeld daarvan is de automotive sector. De overheden zullen ook beschermender worden en voor bepaalde zaken niet langer afhankelijk willen zijn van andere landen of regio's.

Foto's: PK Carsport press, Niels Vaeck, Arne Simons, Jacques Letihon, Marnik Mouchaers



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Nascar Whelen Euro Series op donderdag 4 juni 2020.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons