van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Jef & Bart Van Samang

Jef & Bart Van Samang
Jef & Bart Van Samang
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Vandaag hebben we een uitzonderlijke situatie, want vader Jef en zoon Bart Van Samang verschenen samen voor de webcam voor een interview!

Hoe beïnvloedt de coronacrisis uw activiteiten?

Jef: Beroepshalve is alles een beetje stilgevallen, want mijn zelfstandige activiteit kan ik door de overheidsmaatregelen die van kracht zijn moeilijk uitoefenen. Anderzijds biedt deze situatie dan weer de mogelijkheid om eens wat werkjes te doen die al lang zijn blijven liggen en wat rust te nemen.

Bart: Voor mij geldt exact het omgekeerde... Ik heb het 'helaas' drukker dan ooit. Als directielid en financieel manager bij ZINQ is het op dit moment alle hens aan dek om ons bedrijf door deze coronastorm te loodsen. Op de vrije momenten is de invulling natuurlijk wel wat anders – vooral rustiger – en daarom niet per se altijd slechter dan voor de crisis. Dat we onze vrienden en familie moeten missen, is uiteraard niet leuk. Hopelijk evolueert de situatie in de juiste richting zodat we binnenkort wat meer sociaal contact kunnen hebben.

Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?

MSE - BMW M3
MSE - BMW M3
Jef: Zoals voor iedereen die actief is in de autosport, is ook voor ons het seizoen in het water gevallen. In de winter werd hard gewerkt aan onze BMW E92 Coupé en we keken ernaar uit om met die wagen te testen en deel te nemen aan een manche van het Belcar Endurance Championship als voorbereiding op de 24 Uur van Zolder.

Bart: Budgettair zal het inderdaad niet makkelijk worden. De meeste bedrijven lijden financieel onder deze crisis en het eerste wat meestal geschrapt of uitgesteld wordt, zijn investeringen en sponsoring. Ook wij zullen daar de gevolgen van ondervinden. We hebben echter ook de financiële crisis in 2008 meegemaakt en we weten dat het economisch herstel nadien ook voor opportuniteiten zal zorgen.

Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?

MSE - BMW M3
MSE - BMW M3
Bart: Ik ben er zeker van dat we na deze crisis positieve aspecten zullen herkennen. Ik denk dat we als gezin regelmatig eens een weekend zullen inlassen zonder enige verplichting. In een situatie als deze merk je wel dat de overvolle agenda er soms voor zorgt dat er weinig echte rustmomenten zijn die je in elkaars gezelschap kan doorbrengen. Ook professioneel zie ik ook wel wat positieve dingen. Door gedwongen te worden om meer digitaal te werken, en vooral dan voor vergaderingen, denk ik toch dat we door deze situatie in de toekomst minder onnodige verplaatsingen zullen maken en sneller teruggrijpen naar digitale oplossingen.

Jef: Ik kan Bart hier inderdaad enkel in bijtreden! Ik denk ook dat mensen meer zullen proberen te genieten van de kleine dingen, wat tegenwoordig echt al duidelijk merkbaar is.

Simulatorracen boomt, hoe ervaar jij deze digitale vorm van racen?

Bart: Ik zou heel graag de wereld van het simulatorracen willen ontdekken. Het zal er weleens van komen om een simulator aan te schaffen... Ik heb al regelmatig getest met simulatoren en het heeft me verbaasd hoe die technologie geëvolueerd is. Ik heb het tot nu toe enkel gebruikt om circuits te leren kennen, maar ook het realisme van de afstelmogelijkheden heeft me aangenaam verrast. Eerlijk gezegd, het is alleszins een discipline op zich. Een waar je niet zomaar snel in bent als je op het circuit in het echte leven ook snel bent. Het zal dus nog wat oefenen worden als het zover is. Maar uiteindelijk... geef mij toch ook maar 'the real stuff'. (lacht)

Jef: Ik heb simracen weleens geprobeerd, maar geef mij toch maar het echte werk!

Hoe zien jouw plannen er momenteel uit in het geval dat de autosport in de herfst herneemt?

Jef: Voorlopig is het nog koffiedik kijken welke impact we op budgettair vlak zullen voelen, want daar hangt veel – zo niet alles – van af. We zullen evenwel alles in het werk stellen om op z’n minst nog een paar trainingen mee te pikken en, als het even meezit, misschien de 24 Uur van Zolder. We zullen zien...

Bart: Ik race intussen meer dan twintig jaar en onze senior al iets langer. We hebben al seizoenen meegemaakt waarvoor we minder (of zelfs geen) budget hadden, maar we hebben nooit opgegeven. Dat is ook de reden waarom we al zo lang in de pitlane aanwezig zijn en dat zullen we blijven doen zolang het kan. Ik heb vorig seizoen mijn tachtigste wedstrijd gereden en ik heb me altijd voorgenomen nooit te stoppen voor ik er honderd op de teller zou hebben. En... als je ons niet in de pitlane kan terugvinden, is er nog altijd de Otobar.

Foto's: Marnik Mouchaers



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op zaterdag 9 mei 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons