Corona-kronieken: Vijf vragen voor Jeffrey Van Hooydonk

Hoe beïnvloedt de coronacrisis de sportieve plannen en hoe verandert de voorbereiding?

Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?
Ik twijfel er niet aan dat er gevolgen gaan zijn, want de crisis van 2008 zit nog zéér vers in mijn geheugen. Ik denk bovendien dat deze crisis nog een maatje erger gaat worden. We zullen er allemaal mee te maken krijgen, ik durf er eigenlijk bijna niet aan denken. De gevolgen gaan zich laten voelen over de ganse lijn: minder sponsoring, minder deelnemers... We moeten proberen te voorkomen dat het een vicieuze cirkel wordt, zeker voor de Belgische autosport. Ons land moet het op dat vlak echt hebben van gepassioneerde piloten die met eigen middelen de zaak financieren. Denk echter maar niet dat er iemand gespaard gaat blijven; ik verwacht bijvoorbeeld ook dat Belcar gevolgen gaat ondervinden. Zoveel jaar hard gewerkt om een mooi startveld op de been te brengen en dan nu dit... ik vrees dat de lijst met deelnemers gevoelig uitgedund zal worden.Is er een gevolg waar mensen niet bij stil lijken te staan?

Langs de andere kant organiseren we ook trackdays, waarbij mensen per definitie zelf hun wagen meebrengen. Er zal dan geen instructeur meer in de wagen zitten, maar we kunnen bijvoorbeeld wel radiocommunicatie hebben zoals nu reeds bij de opleidingen. We kijken daar enerzijds ook naar technologie, bijvoorbeeld live video of het nadien analyseren van de beelden. De beleving van de klanten staat centraal. We willen vooral kansen grijpen en nieuwe dingen proberen. Stel dat je bijvoorbeeld deelneemt aan een trackday op Mettet, dan kunnen onze instructeurs het ganse veld overzien vanuit de hoogte en zo actief bijsturingen geven. Anderzijds zijn we met Dreamdrive nu reeds een decennium bezig en kennen we de ins en outs wel. We hebben een duidelijk traject uitgestippeld voor mensen die willen racen: beginnen met wagenbeheersing tegen lage snelheid, daarna de eerste stappen op een circuit met een foutenmarge en tot slot het echte werk op een circuit dat misschien iets minder vergevend is, waar de muren bijvoorbeeld dichterbij staan. Omdat we al enkele jaren bezig zijn, hoeven we ons gelukkig op financieel vlak minder zorgen te maken. De initiële investeringen zijn achter de rug en we hebben een gezonde buffer opgebouwd. Recent kochten we wel een nieuw gebouw en dat zijn we nu volledig aan het inrichten, een geluk eigenlijk bij deze crisis, want daar hebben we nu tijd voor. Daarnaast kunnen we ons ganse wagenpark - toch al een dertigtal bolides ondertussen - een meticuleuze onderhoudsbeurt geven zodat de wagens allemaal klaarstaan zodra de regering de maatregelen verlicht. Het is dus een kwestie van blijven investeren, al mag het natuurlijk ook niet uit de hand lopen, want we weten niet hoelang deze crisis nog gaat duren....
Wat is je visie over het hernemen van de autosport, eens de crisis onder controle is?

Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?

Foto's: Ronald Janssens, Martijn Wouters & Marnik Mouchaers
Tweet