van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Jo Lambrecht

Jo Lambrecht - Oeste Kart
Jo Lambrecht - Oeste Kart
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Wij vroegen aan Jo Lambrecht, eigenaar van Oeste Kart, maar ook actief in de 2CV en Citroen C1 Cup naar de gevolgen van het coronavirus.
  • Prospeed Competition

Hoe beïnvloedt de coronacrisis je plannen van het team en hoe verandert je dagdagelijkse leven daardoor?

Veel van de vooropgestelde plannen zijn voorlopig onzeker. Ik ben hoopvol dat we toch op zijn minst een deel van de gemaakte plannen op andere data kunnen uitvoeren, maar we hebben tot nu toe nog geen info over wat kan doorgaan en wat niet. De piloten in ons team waren na een intensieve voorbereiding klaar voor een nieuw seizoen, maar het virus besliste er anders over. Mijn zaak Oeste Kart is gesloten en dus is er veel tijd om alles op orde te zetten en na te denken over hoe we het verder gaan aanpakken. Alle uitgestelde werkjes zoals het inrichten van de servicebus en het atelier zijn ondertussen aangepakt. Sinds deze week heb ik dan ook niet zo veel meer om handen in de zaak en ben ik thuis wat aan het klussen.

Oeste Kart
Oeste Kart
Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?

Ik kan me voorstellen dat het voor de grote teams bang afwachten is naar hoe de economie en dus ook de sponsors zich zullen herstellen. Autosport in het algemeen hangt sterk samen met partners en sponsors. Ook voor ons is het afwachten naar wat de toekomst zal brengen. We zullen sowieso niet alle geplande races kunnen rijden. Mijn visie op de autosport is en blijft onveranderd, de sport weer zo betaalbaar mogelijk maken. Op die manier gaan we de crisis misschien wel overwinnen. Ook voor volgend jaar gaat het een uitdaging worden om alles rond te krijgen. Hopelijk blijft het virus weg, zo niet komt de autosport in grote problemen.

Is er een gevolg waar mensen niet bij stil lijken te staan?

Het is koffiedik kijken wat de toekomst brengt en vrolijk word ik er niet van. Maar daar probeer ik niet aan te denken, positief naar oplossingen zoeken, daar steek ik mijn tijd in. Ik vrees echter dat velen in een zwart gat gaan vallen. Het psychologisch aspect mag niet onderschat worden en ik vrees dat velen van onze bevolking het daar lastig mee zullen hebben.

Oeste Kart
Oeste Kart
Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?

Ik ben nog nooit zo veel thuis geweest. Dat ben ik nu uiteraard wel, maar het voelt onwennig aan. Mijn vrouw is er natuurlijk blij mee en ook mijn zoon, die in Bratislava woont en werkt, is nu hier thuis sinds de crisis. Het voelt goed aan om meer samen te zijn en er is ook meer tijd om na te denken, op plannen te broeden en ze concreet te maken.

Wat is je visie over het hernemen van de autosport, eens de crisis onder controle is?

Afhankelijk van wat mogelijk is, voorzie ik steeds drie wintertrainingen in Portugal. In november, december en februari zijn we te gast op een kartingcircuit om wintertrainingen te houden. Dat zou normaal wel weer moeten plaatsvinden en ik hoop dat we ook aan nationale kartiing kampioenschappen kunnen deelnemen. We starten ook in de Citroen C1 Cup na de twee positieve testwedstrijden die we vorig jaar reden. Tristan Földesi en Sylvester van Herzele zijn reeds twee van onze vaste rijders, die aangevuld zullen worden met piloten die doorstromen vanuit de karting. De ideale formule om autosport betaalbaar te houden en jonge piloten relatief goedkoop hun eerste stappen in de autosport te laten zetten. We hebben ook een C1 Cup te huur voor trackdays, onder begeleiding van onze piloten. Ik hoop dat we terug kunnen naar de tijden van vroeger. Zowel in de karting als in de autosport. Ik denk dan aan de volle startvelden van de Toyota Scarlet Cup bijvoorbeeld. Daarom ben ik blij dat er iets zoals de Citroen C1 Cup bestaat in België. Voor de rijders zal het de kunst worden om alles financieel rond te krijgen. Maar wie de autosport een warm hart toedraagt zal zeker een tandje bijsteken zodanig dat de toekomst er toch goed mag uitzien.

Foto's: Hans Van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Philippe De Roeck in Karting op woensdag 29 april 2020.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons