van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Kenny Herremans

Kenny Herremans
Kenny Herremans
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Kenny Herremans, gewezen kampioen in de Ford Fiesta Sprint Cup Belgium, is vandaag aan de beurt. De Leuvenaar start dit jaar opnieuw in het kampioenschap van V-Max en neemt daarnaast ook deel aan de virtuele Zolder Touring Cup.
  • Hamofa Performance

Hoe beïnvloedt de coronacrisis de sportieve plannen en hoe verandert de voorbereiding?

Volgens het meest recente nieuws zijn alle sporten slechts uitgesteld tot 30 juni en zie ik in ons geval ‘voorlopig’ maar twee races in het gedrang komen. Dan zijn er dus nog vier andere weekends die nog zouden kunnen doorgaan. Hopelijk blijven die data gewoon vastliggen, maar als het anders is, moeten we dat gewoon accepteren. Ik weet dat de mensen van de Ford Fiesta Sprint Cup hard aan het werk zijn om zo snel als mogelijk een definitieve kalender op poten te zetten.
Kenny Herremans
Kenny Herremans
Daarnaast zijn mijn sportieve prestaties door het thuiswerk wel positief beïnvloed. Waar ik normaal voornamelijk krachttraining deed, heb ik sinds het begin van de pandemie de bosloop ontdekt. Daarin heb ik het nodige plezier gevonden. Het gaat me niet altijd zozeer om de prestaties, maar op één uurtje heb je toch al makkelijk 200 hoogtemeters afgelegd. Dat naast de powertraining thuis maakt dat ik vrij fit voor de dag kom. Ik doe ongeveer één workout per dag. Daarnaast is het voor mij niet ongewoon om lang geen trackday of ‘real life’ racing te doen, dus misschien is dat voor mij eerder een voordeel ten opzichte van enkele geroutineerde piloten die regelmatig het circuit bezoeken.

Wat is je visie over het hernemen van de autosport, eens de crisis onder controle is?

In de eerste plaats vooral open kaart spelen en duidelijkheid scheppen met de huidige partners en hen nogmaals bedanken voor hun steun tijdens deze moeilijke periode. Ook met het oog op de komende seizoenen. We kunnen dat vandaag moeilijk zeggen, omdat we niet mogen vergeten dat we de omvang van de uiteindelijke financiële gevolgen nog niet kennen. We zullen ons in de toekomst dus zeker en vast moeten aanpassen.

Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?

Kenny Herremans
Kenny Herremans
Als ik naar mezelf kijk, is dat de ademruimte die ik nu heb gekregen en vorig jaar niet had. Ik had op persoonlijk vlak een heel moeilijk jaar, met daarin natuurlijk wel de geboorte van mijn zoontje Ruïz, die komende woensdag al 1 jaar wordt! Ik heb hem dan ook veel te weinig gezien vorig jaar en dat heb ik nu allemaal kunnen inhalen. Dat geeft een fantastisch gevoel! Op professioneel vlak ben ik actief als accountmanager bij de grootste autoleasingmaatschappij van België, Arval. Ik besef maar al te goed wat de huidige mobiliteitsproblemen inhouden. Wij zijn dan ook meer en meer aan het groeien naar een mobiliteitsmaatschappij, in plaats van pure autoleasing. Uiteraard kijken wij daarnaast ook naar de regering die dringend moet investeren in beter en aantrekkelijker openbaar vervoer. Door de pandemie hoop ik van harte dat bedrijven niet zomaar teruggaan naar het ‘oude stramien’, maar kristisch gaan kijken naar wat ze kunnen veranderen om het fileprobleem mee op te lossen. Wij kunnen daarin alvast adviseren.

Simulatorracen boomt, maar hoe ervaar jij deze digitale vorm van racen?

Kenny Herremans
Kenny Herremans
Wie op de hoogte is van mijn afkomst, weet dat ik in 2014 een van de finalisten was van de Nissan GT Academy en dat ik het twee jaar eerder al had opgenomen tegen onder meer Wolfgang Reip in de nationale finales... Ik nam het toen veel te licht op, want ik was twee weken ervoor nog op reis geweest en had niet voldoende tijd genomen om me voor te bereiden. Ik was ervan overtuigd dat alles wel zou goedkomen. Jammer genoeg bestond de eerste dag toen enkel uit simracen en zo werd ik - misschien wel terecht - met de voeten op de grond gezet. (lacht) Dat heeft er wel mee voor gezorgd dat ik er in 2014 wél bij was, want toen heb ik zes maanden getraind. Na de GT Academy heb ik het simracen helemaal links laten liggen, omdat ik gedegouteerd was door het politieke spel in die wereld. Pas onlangs heb ik weer een beetje de draad opgenomen. Tijdens de twee edities van de Ford Fiesta Sprint Cup heeft die ervaring me trouwens ook wel wat geholpen. En nu heb ik me zelfs ingeschreven voor de Zolder Touring Cup met een Porsche Cayman GT4, die ik zal delen met Dirk Bouts. Het zal niet eenvoudig zijn, maar wel plezierig.

Wat maakt je gelukkige in deze tijden?

Mijn gezin waarin ik mijn zoon letterlijk iedere dag zie groeien en het topweer!

Foto's: Ford Fiesta Sprint Cup Belgium/Letihon



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op dinsdag 19 mei 2020.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons