van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Koen Wijckmans

Philippe Huart en Koen Wijckmans
Philippe Huart en Koen Wijckmans
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Koen Wijckmans is niet alleen een autosportencyclopedie, hij is tegenwoordig ook de man achter de Ford Fiesta Sprint Cup Belgium. Vandaag geeft hij zijn visie op vijf van onze vragen.
  • Heinz Performance

Hoe beïnvloedt de coronacrisis de sportieve plannen en hoe verandert de voorbereiding?

Op het vlak van de Ford Fiesta Sprint Cup werkt Dick van Elk aan het noodplan, wat zoveel betekent als een aangepaste kalender. Van zodra we hierover meer weten, begint opnieuw de voorbereiding van het seizoen, want sinds enkele weken ligt alles stil en had ik weinig of geen contact met teams en coureurs. Omdat er niks viel te vertellen.

Is er een gevolg waar mensen niet bij stil lijken te staan?

De Ford Fiesta Sprint Cup in Spa
De Ford Fiesta Sprint Cup in Spa
Van bij het uitbreken van de crisis hoorde ik geluiden dat bepaalde sponsors wellicht hun commitment dienden te herbekijken. Want de business gaat minder goed, wat brengt de toekomst, enzovoort. Terecht of onterecht? Hoe dan ook, zelfs voor kleine budgetten gaat corona mogelijk een beslissende rol spelen. Op het vlak van de Ford Fiesta Sprint Cup zat veel geblokkeerd door het sluiten van de grenzen, met nadruk op de Belgisch-Nederlandse grens. Voor het uitbreken van de coronacrisis telde ik een veertiental Belgische deelnemers. Dat is nooit genoeg om voldoende track time te kunnen ‘kopen’ en zonder akkoord om Nederlanders toe te laten op Belgisch grondgebied, is dat helemaal onleefbaar. Idem voor races in Nederland, zonder Belgen. Het openstellen van de grens tussen Nederland en België is dus primordiaal voor zowel de Belgische als Nederlandse Ford Fiesta Sprint Cup!   

Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?

Ja, we leven trager, we nemen meer de tijd. Ook omdat we geen andere keuze hebben als je in de rij staat bij de bakker! Voordien zat ik wel eens te vloeken in de auto als ik in de file stilstond, maar nu berust je daar bij de bakker of de beenhouwer in je lot, je wacht je beurt af, zonder je druk te maken.

De Ford Fiesta Sprint Cup in Zolder
De Ford Fiesta Sprint Cup in Zolder
Wat is je visie over het hernemen van de autosport, eens de crisis onder controle is?

Op Belgisch vlak gaat het een zeer drukke periode worden. Een maand telt vier weekends en aangezien het seizoen dat normaal loopt van februari tot november nu pakweg over drie maanden gaat, zal het elk weekend wringen en duwen worden. Met heel veel overlapping tussen circuit en rally. Voor toeschouwers – als die al worden toegelaten – en media zal het kiezen worden en dat geldt nog meer voor de onontbeerlijke vrijwilligers of baanposten.

Hoe ziet een typische dag eruit voor jou sinds het begin van de quarantaine?

Ik had vorig jaar al beslist om mijn activiteiten wat terug te schroeven en meer quality time in te bouwen. Door die ‘vier russen’ heb ik nog meer tijd vrij en sindsdien schrijf ik ’s morgens wat verhaaltjes voor Facebook – ik weet het, iedereen vraagt mij om mijn stukjes in boekvorm te gieten! – en in de namiddag ben ik op de ebike terug te vinden in de buurt van de fietssnelwegen!

Foto's: Ford Fiesta Sprint Cup Belgium/Letihon



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op zondag 24 mei 2020.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons