van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Mats van den Brand

Mats van den Brand/Eddy Smeets - BMW M3 E30
Mats van den Brand/Eddy Smeets - BMW M3 E30
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. De antwoorden komen vandaag van Mats van den Brand. De Nederlander is niet alleen rallyrijder, maar ook coach en invoerder van racekledingmerk HRX. Verder bouwt en verhuurt hij BMW M3 E30-rallywagens.
  • Skylimit Events

Wat zijn voor jou de grootste gevolgen van de Coronacrisis? 

Het grootste gevolg van de coronacrisis is dat de verhuur van rallywagens wegvalt. De BMW M3's staan nu op stal, op het moment dat ik net geïnvesteerd heb in een extra wagen. Vorig jaar werd onze M3 negen keer verhuurd en dit jaar hadden we al achttien wedstrijden gepland. Vijf daarvan zijn al achter de rug, allemaal met goede resultaten. Het is dus extra zonde dat we niet op ons elan kunnen doorgaan. Bovendien stond er voor dit jaar weer heel wat coaching in de karting op het programma. Samen met Richard Verschoor, waar ik vroeger en nu nog steeds mee samenwerk, en Martijn Van Leeuwen zouden we een coachingproject aan met klanten in Tsjechië en waren we ook volop een Nederlands talent, Dean Hoogendoorn, aan het coachen. Ook dat valt natuurlijk stil.

BMW - Mats van den Brand
BMW - Mats van den Brand
Wanneer denk je dat het seizoen weer van start gaat en wat staat er dan nog op de planning?

Ik hoop, zoals velen waarschijnlijk, dat we snel doorheen deze crisis zijn. Met de bouw van wagens, de verhuur ervan, het coachen van rijders en de verkoop van HRX was de agenda goed gevuld. Hoe dat verder zal evalueren, is nog afwachten. We gaan er wel van uit nog enkele rally's te kunnen afwerken en ook het FIA Formule 3-kampioenschap met Richard Verschoor staat nog in de plannen. Ik ken Richard al bijzonder lang, was nog zijn monteur en coach in de kartsport en we kunnen het super goed met elkaar vinden. Hopelijk kunnen we van 2020 nog een mooi seizoen maken!

Je verhuurt rally wagens aan klanten, maar bouwt ook auto's vanaf een een kaal chassis weer helemaal op. Wat zijn de gevolgen voor die tak van je activiteiten?

Ik mag voorlopig niet klagen. Mijn hoofdactiviteit is inderdaad het bouwen en verkopen van rallywagens, allemaal BMW's met de focus op de M3 E30. Dit jaar draaide alles erg goed. We konden in maart en april al drie BMW E30's en een E36 verkopen. Voor de bouw van een wagen moet je ongeveer 400 tot 450 werkuren tellen. Gelukkig kunnen we daar gewoon mee verder. Ik heb in het atelier dus nog werk genoeg en kan daar veilig en rustig verder werken aan de auto's.

Hoe ziet een typische dag eruit sinds het begin van de quarantaine?

BMW - Mats van den Brand
BMW - Mats van den Brand
Mijn dagen zien er nog steeds hetzelfde uit. Ik werk aan de wagens van negen tot elf uur. En dat eigenlijk iedere dag. Mijn fysieke conditie heb ik altijd belangrijk gevonden en dus sport ik zeer veel. Ik ben iedere dag aan het trainen, vanaf 7 uur in de ochtend, voor ik aan mijn werk begin. Zondag staat steevast in het teken van een rondje hardlopen, maar ook daarna duik ik weer tussen de BMW's en gaat het werk gewoon verder.

Wat zijn volgens jou de positieve aspecten aan de coronacrisis? 

Voor mij persoonlijk is er enorm veel tijd vrij gekomen. Mijn werk bestaat uit vier dingen. Het bouwen van auto's, het verhuren en de service ervan, het coachen en ik ben onlangs begonnen met een nieuw kleding merk voor de autosport, HRX. Behalve het bouwen van auto's is alles stil gevallenWinkels en (kart)circuits zijn gesloten, en wedstrijden werden afgelast. Ik kan mij nu dus volop toeleggen op de bouw van de auto's en de inrichting van het nieuwe pand dat binnenkort klaar moet zijn. Daarnaast denk ik dat de coronacrisis de mensen weer met de voetjes op de grond brengt en iedereen weer even kan nadenken over wat er de afgelopen tijd allemaal gebeurd is. Dat zie ik ook als iets positiefs!

Foto's: Wilfried Geerts & Mats van den Brand
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Philippe De Roeck in Rally op vrijdag 8 mei 2020.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons