van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Nick Geelen

NG-Racing - Nick Geelen
NG-Racing - Nick Geelen
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Brandweerman Nick Geelen kennen we uit onder meer het Belcar Endurance Championship, maar hij racet ook met Porsche en zou dit jaar voor het eerst van rally proeven.

Hoe beïnvloedt de coronacrisis de sportieve plannen en hoe verandert de voorbereiding?

NG-Racing - Nick Geelen
NG-Racing - Nick Geelen
Beroepshalve ben ik brandweerman in Brussel. Daar merk ik uiteraard een enorme impact van de coronacrisis. We hebben heel veel procedures opgelegd gekregen, alles is veel strikter geworden. Dat vraagt heel veel energie, tijd en het zorgt voor extra werkdruk. Tegelijkertijd ben ik wel blij dat ik tijdens de hele periode ‘mocht’ blijven werken. Daarnaast neemt de autosport een belangrijke plaats in mijn leven in. Je kan het een uit de hand gelopen hobby noemen. Normaal was de eerste helft van het raceseizoen nu al bijna achter de rug en hadden we al verschillende wedstrijden betwist in de GT Cup-klasse binnen de Porsche Club Racing. Door de omstandigheden ligt het kampioenschap stil en dat is begrijpelijk. In deze tijden komt de gezondheid op de eerste plaats.

Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?

Op dit ogenblik valt de budgettaire impact voor ons raceteam nog mee. We hebben het voordeel dat we geen grote schulden of zware leninglasten hebben. Daardoor kunnen we de vaste maandelijkse kosten onder controle houden. Het is ook een opluchting dat de sponsors ons blijven steunen, daar ben ik dus erg dankbaar voor. De toekomst zie ik daarentegen wat minder rooskleurig in. In 2008 – het jaar van de financiële crisis – voelden we het effect ook in de racewereld. Dat zal nu niet anders zijn. Ik verwacht zelfs dat de coronacrisis er nog veel harder zal inhakken en dat de autosport niet meer hetzelfde zal zijn. Heel wat teams, zelfs grote spelers, zullen er jammer genoeg niet in slagen om het hoofd boven water te houden.

Nick Geelen
Nick Geelen
Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?

De coronacrisis dwingt mij om figuurlijk wat gas terug te nemen, een gedwongen vorm van onthaasting als het ware. Ik kan nu veel meer tijd doorbrengen met mijn dochter, wat natuurlijk onbetaalbaar is en daar geniet ik dan ook enorm van. Daarnaast heb ik nu de ruimte om volop verder te werken in het raceatelier, waar ik de auto’s voorbereid voor een eventuele heropstart. Deze crisis laat je beseffen dat geluk in de kleine dingen zit. Dat vergeet je weleens als je deel uitmaakt van die dagelijkse ratrace. 

Hoe kijk je naar sim- en esports-kampioenschappen?

Ik ben best fan van simulatorracen, vooral omdat ik daar zelf wel al wat ervaring in heb. Als je hiermee begint, is het wel belangrijk om over het juiste materiaal te beschikken en dat vraagt toch meteen een vrij grote investering. Voor mij is het belangrijk dat de ervaring levensecht is, met bijvoorbeeld de juiste reactiesnelheid van een wagen. Door met de juiste simulatortools te rijden, leer je ook meer bij. De esports-kampioenschappen zijn voor mij een leuke aanvulling op het ‘traditionele’ racen, maar ik geef toch de voorkeur aan ‘het echte werk’.

Hoe zien jouw plannen er momenteel uit in het geval dat de autosport in de herfst herneemt?

NG-Racing - Nick Geelen
NG-Racing - Nick Geelen
Alles staat klaar om uit de startblokken te schieten. Dit jaar stond zoals gezegd de GT Cup op de planning. Daarnaast zou 2020 voor mij het jaar van de nieuwe uitdaging worden, met een eerste deelname in de rallysport. Dat is volledig nieuw voor mij en ik kijk er dan ook enorm naar uit. De voorbije winter zijn we begonnen met de opbouw van de rallywagen en dankzij de coronacrisis staat die nu startklaar. Hopelijk kan ik hem snel van stal halen. Daarnaast stond ook de Morocco Desert Challenge op de kalender van 2021. Het is op dit moment nog niet duidelijk of die race volgend jaar zal gereden worden of eerder verschoven wordt naar het jaar erna.

Foto's: Marnik Mouchaers, Ronald Janssens, Nick Geelen



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Belcar Endurance op maandag 27 april 2020.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons