van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Nicolas Vandierendonck

Nicolas Vandierendonck
Nicolas Vandierendonck
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Vandaag is Nicolas Vandierendonck aan het woord; Porsche-expert, maar ook succesvol zakenman in de transportsector. Een uitgelezen persoon dus om een analyse te maken op zowel sportief als economisch vlak...

Hoe beïnvloedt de coronacrisis de sportieve plannen en hoe verandert het de voorbereiding?

Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Er is een gigantische invloed. Edgard [Terium], Filip [Teunkens] en ikzelf hebben na afloop van vorig seizoen een analyse gemaakt en daarop beslist om voor 2020 Jo Jamers en Miguel Dhaens aan te trekken om zo Thems Racing by EMG Motorsport te versterken. We hebben daarnaast ook investeringen gedaan in testapparatuur, wat moet toelaten om de wagen sneller te laten evolueren en het effect van aanpassingen vlugger te doorgronden. Op het menu prijkten vijf testdagen, die zijn allemaal in het water gevallen. We trekken ons op aan het resultaat in de Final 4 (de slotmanche van het Winter Endurance Kampioenschap van Circuit Zandvoort nvdr.) waar we in feite op het podium hadden kunnen eindigen, maar pech met de strategie ons naast het ereschavot deed belanden. In nauwe samenwerking met ingenieur Miguel Dhaens was Edgard erin geslaagd ons een fantastische Porsche te geven. Ook Jo Jamers is met al zijn ervaring een grote meerwaarde op gebied van organisatie. We wisten dat dit team bestond uit capabele mannen en vrouwen, maar nu de puzzelstukjes allemaal op zijn plaats vallen, kunnen we dat ook aan de buitenwereld tonen met tastbare resultaten.

Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?

Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Ironisch genoeg lijkt de huidige crisis op vlak van budget voor mij geen slechte zaak te zijn. Ik kan echt genieten van wat je leert uit gestructureerde testdagen en test dan ook graag en veel, maar die mogelijkheid valt nu weg. Qua programma kijk ik enkel naar de Porsche Carrera Cup Benelux, waarbij er in eerste instantie ook opnieuw races uit de GT Open Cup op de planning stonden. Die laatste wedstrijden vallen nu met zekerheid weg. Daarenboven twijfel ik ook over de 24 Uur van Zolder in november, net als veel mensen denk ik. Ik verwacht dat er heel wat rijders pas last-minute de knoop gaan doorhakken; het kan al eens sneeuwen in november weet je... Het risico is ook een pak groter doordat het langer donker is en de weersomstandigheden totaal anders kunnen zijn dan bij een race in augustus.

Is er een gevolg waar mensen niet bij stil lijken te staan?

Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Zakelijk ben ik ook actief in China. Hoewel wij in België de voorbije dagen vooral een good news show kregen wat betreft nieuws uit die regio, kan ik je garanderen dat de straten daar nog altijd leeg zijn, ook al heeft de overheid bepaalde ingrijpende maatregelen ondertussen opgeheven. Het vertrouwen van de bevolking heeft een deuk gekregen en ik verwacht dat het wel een tijd gaat duren eer zoiets hersteld is. Iedereen beseft dat vertrouwen een sleutel is voor een goede economie... kijk maar naar het hamsteren. Ik denk dat de druk die ontstaat op het vermijden van samenscholingen (voor de autosport dus: bezoekers) toch nog een tijd merkbaar zal blijven. Ik kan me niet inbeelden dat mijn klanten, eens deze crisis voorbij is, meteen in groten getale zullen afzakken naar circuits...

Wat is je visie over het hernemen van de autosport, eens de crisis onder controle is?

Ik zie de situatie somber in op vlak van sponsoring. Heel wat bedrijven staan aan de vooravond van fikse uitdagingen op financieel gebied. En zelfs als het op de eigen bedrijfsterreinen vlot loopt, dan is de kans niet miniem dat er aantal klanten zijn die financieel uitdagende situaties tegemoet gaan. Ik denk dat bedrijven een flinke kluif zullen hebben aan het aan boord houden van zowel klanten als personeel. Het is logisch dat de prioriteit daarbij ligt en niet meteen bij motorsportsponsoring.

Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?

Thems Racing by Powercars - Ferrari 458 Challenge
Thems Racing by Powercars - Ferrari 458 Challenge
Dat is moeilijk te voorspellen. Wat ik zelf vaststel, is een reactie van onze planeet op onze activiteiten als mens. Voor globaal reizen gemeengoed werd, bleven crisissen als deze misschien beperkt tot een regio. De mondialisering brengt naast kansen ook heel wat uitdagingen met zich mee. Ik hoop vurig dat de politiek ophoudt met schuldigen aan te duiden voor alle problemen, eerder dan ze aan te pakken en op te lossen. De heersende coronacrisis is een uitstekend voorbeeld over hoe je een gefundeerd beleid kan voeren, geruggesteund door de bevolking: experten analyseren de situatie en de bevolking wordt geïnformeerd over problemen, gevolgen en eventuele oplossingen. De politiek kiest één oplossing, motiveert de keuze aan de bevolking, dwingt vervolgens maatregelen af en sanctioneert overtreders. Vervolgens worden de resultaten meegedeeld aan de bevolking en worden er conclusies getrokken. Moeten er dingen bijgestuurd worden, begint de cyclus opnieuw. In andere dossiers zie ik (om parallellen te trekken) vooral politiekers die bezig zijn "te zoeken naar de Chinees die het coronavirus Europa binnenbracht", in plaats van het probleem echt bij de wortel aan te pakken.

Foto's: Vincent Wouters, Geert Franquet, Ronald Janssens & Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit op dinsdag 31 maart 2020.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons