van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Peter Freij

Peter Freij
Peter Freij
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Wij stelden vijf vragen aan Peter Freij, Event Manager van Creventic en daarmee één van de drijvende krachten achter de 24H Series.

Hoe beïnvloedt de coronacrisis de sportieve plannen en hoe verandert de voorbereiding?

24HSeries by Creventic
24HSeries by Creventic
De plannen en voorbereiding worden behoorlijk beïnvloed. Je maakt afspraken, gaat overeenkomsten aan en doet uitgaves. Als een race afgelast of verzet wordt, zullen die ook weer veranderen, als dat nog mogelijk is tenminste. Dat geldt niet alleen voor ons, maar ook voor de circuits en alle partners waarmee we samenwerken. Het moeilijke is dat niemand weet wat er gaat gebeuren, hoe lang het duurt en wat de gevolgen precies zullen zijn.  Er zijn verschillende scenario’s waarmee je rekening moet houden. Creventic staat bekend om zijn creativiteit en positieve insteek. Daarvan zullen we ook in deze periode gebruikmaken. Wij zijn volop bezig om op de wensen van onze rijders en teams in te spelen. We moeten ervoor zorgen dat we, op het moment dat er weer geracet kan worden, onze organisatie op orde hebben en klaar staan voor onze teams en rijders.

Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?

Wat voor heel veel bedrijven en teams geldt, is dat er geen inkomsten zijn, maar de vaste uitgaven wel door blijven gaan. Hoe langer het duurt, hoe moeilijker het ook wordt voor iedereen. Het zou zomaar kunnen dat voor 2020 het halve tot hele seizoen weg is. Dat zal zeker niet gemakkelijk zijn voor alle teams en bedrijven en dat kan zeker ook gevolgen hebben voor 2021.

Is er een gevolg waar mensen niet bij stil lijken te staan?

24H Series
24H Series
Het is niet zo dat als een circuit straks weer opent, alles meteen weer kan beginnen. Zeker voor ons als internationale organisatie. Zijn de grenzen open en kunnen vrachtwagens wel bij het circuit komen? Worden bepaalde landen nog geweerd? Is het vliegverkeer weer toegelaten? En misschien nog wel belangrijker, staat het hoofd nog wel naar racen? Hebben de rijders misschien een eigen bedrijf waar de aandacht nu naartoe gaat? Willen ze geen risico’s nemen en blijven ze nog een paar maanden thuis? Er zijn zo veel verschillende facetten die er nu bij komen kijken. Niemand heeft daar een kant en klaar antwoord op.

Wat is je visie over het hernemen van de autosport, eens de crisis onder controle is?

Je ziet dat veel organisaties hun wedstrijden verzetten naar later in het seizoen. Het Europese seizoen zal langer doorlopen en zeker de laatste maanden van het jaar zullen druk bezet zijn. Rijders die normaal in bijvoorbeeld drie verschillende kampioenschappen rijden, zullen keuzes moeten maken. Zeker als ze ook nog buiten Europa rijden, want je ziet dat bijvoorbeeld ook in Amerika het seizoen doorgetrokken wordt. Daarnaast zullen teams ook keuzes moeten maken. Ook zij hebben niet de faciliteiten en mankracht om in één weekend op drie verschillende plekken te zijn. Laat staan om dat een aantal weekends achter elkaar te herhalen.

Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?

Grid Hankook 24H COTA
Grid Hankook 24H COTA
Iedereen zit in hetzelfde schuitje en er is enorm veel begrip voor mekaar. Dat merken wij ook in onze contacten naar onze teams en rijders. Rijders kunnen moeilijk stilzitten. Die willen maar wat graag die adrenaline door hun lijf voelen als ze aan het racen zijn. Maar iedereen snapt dat gezondheid nu het belangrijkste is. 
 

Tot slot wil ik nog aanvullen dat media in deze tijd een belangrijke rol spelen. Natuurlijk berichten zij liever over spectaculaire races en mooie interviews, maar nu zijn ze belangrijk om betrouwbare informatie door te geven over de actuele situaties in de wereld. Wij proberen alles te volgen als het gaat om afgelastingen, verplaatsingen, sluitingen enzovoort, omdat het allemaal van belang kan zijn voor onze planning en voorbereiding. Wij krijgen echter zeker ook niet alles mee. Naast de directe contacten die we hebben, houden we houden ook iedere dag de verschillende websites in de gaten voor het laatste nieuws.

Foto's: Creventic



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Philippe De Roeck in Varia op zondag 12 april 2020.
  • Shopa

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons