van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Rob Verhoeven

Kris Verhoeven - Rob Verhoeven
Kris Verhoeven - Rob Verhoeven
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Ditmaal is het de beurt aan Rob Verhoeven, die samen met het familiale Hamofa-team al jaren een vertrouwd gezicht is in de paddocks van onze nationale circuits.

Hoe beïnvloedt de coronacrisis de sportieve plannen en hoe verandert de voorbereiding?

Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
We waren zo goed als klaar met onze voorbereidingen. Dat betekent dat we onze trainingen niet kunnen aanvatten, waardoor onze wagens gewoon in de garage blijven. We concentreren ons nu voor de volle 100 procent op de zakelijke kant met de Hamofa-bedrijven, waarbij we hard werken om onze mensen en partners zoveel mogelijk te vrijwaren van de gevolgen van de coronacrisis.

Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?

Ik vrees dat we dat oordeel pas later zullen kunnen vellen. Momenteel is zoals gezegd onze eerste prioriteit de Hamofa-groep. Onze autosportprogramma's zijn voor ons altijd op de tweede plaats gekomen, na het zakelijke aspect. Daar verandert nu niets aan, al kan dat betekenen dat we onze autosportplannen moeten uitstellen of misschien zelfs annuleren.

Is er een gevolg waar mensen niet bij stil lijken te staan?

Voor onszelf zie ik niet meteen kwalijke gevolgen, maar ik kan me perfect voorstellen dat er teams zijn die bijzonder afhankelijk zijn van sponsors of derde partijen in het algemeen. Als het economisch slechter gaat, willen de geldkranen wel eens dichtgedraaid worden, vooral in zaken als sportsponsoring en uitgaven die als bijkomstig worden bestempeld. Ik hoop van harte van niet, maar ik vrees dat sommige teams dus weleens in zwaar weer terecht zullen komen.

Wat is je visie over het hernemen van de autosport, eens de crisis onder controle is?

Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
Persoonlijk hoop ik dat er daarover voldoende overleg is, ook tussen de verschillende teams. Bijvoorbeeld kregen we deze week te horen dat de 24 Uur van Zolder verplaatst werd naar november, maar ik weet niet of dat bij iedereen wel in even goede aarde gevallen is. Ik vind dat een zeer lastige beslissing om te nemen zonder daarbij de teams te kennen. Ik spreek voor ons team, dat ingeschreven is voor het volledige Belcar-seizoen en ook de factuur betaald heeft, maar ik denk dat overleg toch wel het minimum is dat we mogen verwachten. Het lijkt alsof alles aan de kant moet voor DTM, terwijl Belcar toch centraal staat binnen Circuit Zolder, maar blijkbaar gewoon moet wijken....

Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?

Dit soort situaties brengt voor de autosport nooit positieve dingen met zich mee, denk ik; de circuits worden gesloten, de geldkranen worden dichtgedraaid en plannen worden plotsklaps gewijzigd, zonder overleg.

Foto's: Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op donderdag 9 april 2020.
  • Shopa

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons