Corona-kronieken: Vijf vragen voor Ron Van de Water
Hoe beïnvloedt de coronacrisis de sportieve plannen en hoe verandert de voorbereiding?
VDW Motorsport is voor iedereen die bij het team betrokken is gelukkig niet de hoofdzaak; we hebben allemaal een andere job die brood op de plank brengt. Autosport is voor ons louter een hobby en uiteraard zijn we allerminst gelukkig dat we niet kunnen racen. We beseffen echter allemaal dat we ons bij de gelukkigen mogen prijzen, want tot dusver heeft het coronavirus niemand in ons team getroffen. In onze vriendenkring zijn er wel enkele gevallen en... laat me zeggen dat het geen mooi plaatje is. We kijken wel wanneer het seizoen herneemt, maar zelfs al wordt er in 2020 geen meter gereden ten bate van de publieke gezondheid, dan is het maar zo. Onze gezondheid is ons kostbaarste bezit.Dat probeer ik ook onze klanten duidelijk te maken, want op professioneel vlak hebben we een tijd terug al de deuren van onze garage gesloten. Toch krijgen we nog dagelijks meerdere telefoons van klanten die het niet zo nauw nemen met de maatregelen. Ik ben daar evenwel zeer rechtlijnig in: de meest dringende herstellingen voeren we uiteraard nog uit, al de rest moet wachten. Ik wil mensen helpen, maar er zijn grenzen. Niet iedereen kan daar evenveel begrip voor opbrengen, maar het zij zo.
Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?
Het evidente gevolg zijn sponsorcontracten die zullen wegvallen. Sponsors zullen wel andere prioriteiten hebben, denk ik, als deze crisis eenmaal gaat liggen. Ik zou niet graag in de schoenen staan van teameigenaars die moeten leven van de autosport. Zoals gezegd, wij hebben allemaal vast werk en zullen geen boterham minder eten als we een race minder kunnen rijden - integendeel. Ik zie het echter zeer somber in voor dit jaar...Is er een gevolg waar mensen niet bij stil lijken te staan?
De aandacht gaat nu in de eerste plaats naar onze gezondheid, en dat hoort ook zo. Sponsorcontracten die wegvallen zijn één ding, maar uiteraard zijn er ook genoeg teams met lopende afschrijvingen. Je kan dan misschien wel uitstel vragen aan een bank, maar uitstel is geen afstel. Vroeg of laat moeten de rekeningen betaald worden en als je de betalingen moet hernemen wanneer de economie uit een dal kruipt, vrees ik dat een aantal mensen zwarte sneeuw gaat zien.Wat is je visie over het hernemen van de autosport, eens de crisis onder controle is?
Ik heb er geen goed oog op voor wat betreft dit jaar; misschien is 2020 zelfs een volledig verloren seizoen. Daarnaast spreekt men over het afbouwen van de maatregelen over twee weken, maar ik vraag me echt af hoe men dat in de praktijk kan doen zonder gigantische risico's te lopen. Klanten die me bellen, laten weleens vallen dat dit allemaal over enkele weken achter de rug is, maar dat is naar mijn mening weinig realistisch. Hoe kan men over 14 dagen alle maatregelen terugdraaien? Ik ben zeer benieuwd waar we binnen dit en drie maanden zullen staan... In de VS is de coronacrisis nog lang niet aan zijn hoogtepunt en ook in China is er sprake van een nieuwe opflakkering. Gaan wij van zo'n scenario's gespaard blijven? Ik hoop het van harte.Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?
Ik denk dat we zéér blij mogen zijn dat we in België wonen. Er loopt hier in ons land misschien veel mis, maar qua gezondheidszorg denk ik niet dat er een betere plaats is op dit ogenblik. Het lijkt alsof we ons redelijk goed door de crisis slaan tot dusver en ik hoop dat we halfweg de zomer heel anders tegen de zaken kunnen aankijken, maar de vraag is wanneer het zich gaat herstellen natuurlijk. Dat doet je inderdaad wel nadenken: zijn we met z'n allen de voorbije jaren misschien niet te snel aan het leven geweest? Alles moest, en liefst zo snel mogelijk. De huidige omstandigheden zijn een soort van reset, iedereen weer met de voetjes op de grond. Corona discrimineert niet en treft iedereen. Het laatste wat ik erover gezegd wil hebben is dat ik hoop dat iedereen gezond blijft.Foto's: Geert Franquet, Niels Vaeck, Marnik Mouchaers & Martijn Wouters
Tweet