van der Horst

Corona-kronieken: Vreugde bij Robin Frijns, tranen voor Jules Bianchi

Formula Renault 3.5 Series - Podium Silverstone 2012
Formula Renault 3.5 Series - Podium Silverstone 2012
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. De seizoensfinale van de World Series by Renault vindt in 2012 plaats op het circuit van Barcelona. Robin Frijns en Jules Bianchi vechten er een duel uit om de titel, die uiteindelijk naar de Nederlander gaat, maar zeker niet zonder slag of stoot.
De World Series by Renault vormde enkele jaren geleden de ideale opstapklasse naar de Formule 1. Via de Formule Renault 1.6, maar zeker de Formule Renault 2.0 Eurocup, konden jonge talenten zich in de kijker rijden om dan in de Formule Renault 3.5 aan hun laatste stap richting de koningsklasse te beginnen. 

Robin Frijns
Robin Frijns
In 2012 verschijnt een lijst met bekende namen aan de start van het Formule Renault 3.5-kampioenschap. Daniel Abt, Antonio Felix da Costa, Sam Bird, maar ook Jules Bianchi en Robin Frijns willen met de titel naar huis. De Nederlander kan een perfect rapport voorleggen en heeft dankzij titels in de Formule BMW en Formule Renault 2.0 nog geen enkele steek laten vallen in zijn carrière. Ook Jules Bianchi is op dat moment al iemand om in de gaten te houden, getuige zijn status als lid van de Ferrari Driver Academy. 

Jules Bianchi
Jules Bianchi
Halverwege het seizoen gaat Robin Frijns, ex aequo met Bird, aan de leiding van het kampioenschap en dat levert hem meteen een demo in de F1-bolide van Red Bull Racing op. Het duo strijdt tot het einde van het seizoen om de titel, samen met Bianchi uiteraard. Winst in Paul Ricard levert de Fransman de leiding op in de tussenstand, alvorens naar Barcelona te trekken voor de apotheose. 

Frijns en Bianchi doen in die beslissende wedstrijd niet mee voor de winst, maar het is wel Frijns die de beste papieren in handen heeft en als vierde aan de race mag beginnen. Bianchi volgt wat verderop, maar komt na zijn pitstop al vlak achter Frijns weer naar buiten. In ronde 21 volgt de beslissende fase in de titelstrijd. Aan het einde van het rechte stuk gaat de Fransman voorbij aan Frijns, die al enkele ronden onder druk staat. De strategie van de Nederlander is duidelijk: voor Bianchi eindigen! Frijns weet dan ook wat hem te doen staat en hoewel het gat tussen de twee niet bijzonder groot is, laat Bianchi een opening aan de binnenkant in de vierde bocht van het circuit. Frijns duikt van ver in het gat, maar kegelt Bianchi wel de grindbak in. Einde verhaal voor Bianchi en de titel is voor Frijns.

Robin Frijns
Robin Frijns
Hoe dan ook lijkt er voor beiden een bijzonder mooie toekomst in de autosport voor de deur te staan. Frijns komt met één been in de Formule 1 terecht, maar de financiële malaise bij het toenmalige Caterham zorgt ervoor dat hij nooit de start neemt van een Grand Prix. Audi geeft hem wel een kans in GT3 en uiteraard de DTM en Formula E. Het betreurde verhaal van Jules Bianchi kennen we allemaal. De Fransman overlijdt op 17 juli 2015 aan de gevolgen van een zware crash op Suzuka een jaar eerder, het seizoen waarin hij Marussia de eerste punten uit diens bestaan bezorgde. 

Lange nasleep

Na afloop van die beslissende wedstrijd zullen een misnoegde Jules Bianchi en kersvers kampioen Robin Frijns enkele uren doorbrengen bij de stewards. De Nederlander had achttien meter later geremd voor die bewuste bocht, waarin hij zes a zeven kilometer per uur sneller reed dan gewoonlijk. "In principe hoeft dat niet te betekenen dat het om een kamikazeactie ging," analyseert Nico Verdonck, in het dagelijkse leven ook coach, "zeker omdat Bianchi net wat voorzichtiger was in die remzone. De hogere snelheid is relatief, want je kan perfect meer snelheid bereiken in een bocht zonder dat je op die manier het meeste tijd wint. Wel een geldig argument is het feit dat Frijns de bocht niet heeft gehaald zonder Bianchi aan te tikken. Dat zie je duidelijk aan de blauwe rook wanneer de banden elkaar raken en dus drukt Frijns zijn concurrent van de baan."

De Nederlander krijgt achteraf nog 25 seconden straf, maar dat betekent niet dat de titel van kamp zal veranderen.
 

Foto's: DPPI & Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Philippe De Roeck in Circuit Internationaal op vrijdag 24 april 2020.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons